Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Konsumenci > Instytucje Konsumenckie > Polubowne rozwiązywanie sporów konsumenckich > Obowiązki informacyjne przedsiębiorców

Obowiązki informacyjne przedsiębiorców

    Drukuj pytanie
  1. Rozwiń odpowiedź O czym przedsiębiorca powinien poinformować konsumentów w związku z funkcjonowaniem systemu pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich?

    Przedsiębiorcy, którzy:

    • wyrazili wolę korzystania z pozasądowego systemu rozwiązywania sporów

    w sprawach konsumenckich

    albo

    mają obowiązek poinformować konsumentów o podmiocie uprawnionym, który jest dla nich właściwy. Taka informacja powinna być zrozumiała i łatwo dostępna na stronie internetowej oraz we wzorcach umownych, o ile przedsiębiorca takie stosuje. Informacja powinna zawierać co najmniej adres strony internetowej podmiotu uprawnionego.

    Ponadto, jeżeli przedsiębiorca nie rozwiąże sporu z konsumentem na drodze reklamacji, wówczas ma on obowiązek przekazać konsumentowi na papierze lub innym trwałym nośniku (na przykład pamięci USB lub płycie CD/DVD) informację:

    • o właściwym dla niego podmiocie uprawnionym,
    • czy zamierza wziąć udział w postępowaniu w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich czy też odmawia udziału. Jeżeli nie złoży żadnego oświadczenia, uznaje się, że wyraża zgodę na udział w postępowaniu.

  2. Drukuj pytanie
  3. Rozwiń odpowiedź Czy obowiązki informacyjne przedsiębiorców różnią się w zależności od rodzaju działalności, którą prowadzą?

    Obowiązki przedsiębiorców nie zależą od rodzaju prowadzonej działalności. Jeśli jednak przedsiębiorca prowadzi działalność przez internet, wówczas powinien podać adres strony internetowej platformy ODR 
    dostępnej pod adresem https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/index.cfm?event=main.home.show&lng=PL.

  4. Drukuj pytanie
  5. Rozwiń odpowiedź Czy przedsiębiorca musi informować konsumentów o tym, że nie korzysta z polubownych metod rozwiązywania sporów?

    Tak, przedsiębiorca musi podać taką informację w sytuacji, gdy negatywnie rozpatrzy reklamację konsumenta. Brak jakiejkolwiek deklaracji ze strony przedsiębiorcy jest traktowany jako zgoda na udział w takim postępowaniu.

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENKonkurs na prace magisterskie i doktorskieEuropejskie Centrum KonsumenckieUE