Tu jesteś: Strona główna > Konsumenci > Instytucje Konsumenckie > Polubowne rozwiązywanie sporów konsumenckich > Tworzenie podmiotów uprawnionych
Tworzenie podmiotów uprawnionych
-
Czy przedsiębiorca może stanowić podmiot uprawniony w myśl ustawy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich?
Nie. Podmiot ten może być jednak utworzony przez organizację przedsiębiorców.
Warto też pamiętać, że tego rodzaju podmiotem nie jest dział reklamacji firmy, czyli podmiot o charakterze wewnętrznym, w którym osoby odpowiedzialne za rozstrzyganie sporów zatrudnione są wyłącznie przez przedsiębiorcę.
Art. 5 pkt 1 ustawy z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich
-
Czy organizacja przedsiębiorców może stworzyć podmiot uprawniony?
Tak. Wiążą się z tym określone obowiązki i wymagania, aby zapewnić niezależność, bezstronność i przejrzystość działań tego rodzaju instytucji.
Art. 25 ustawy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich
-
Jakie obowiązki ma podmiot uprawniony?
Podmiot uprawniony do prowadzenia postępowań w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich ma obowiązek zajmować się sporami krajowymi i transgranicznymi, w tym sporami rozwiązywanymi przez platformę ODR.
Ma obowiązek prowadzić stronę internetową, która:
- umożliwia łatwy dostęp do informacji dotyczących prowadzenia postępowań w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich;
- pozwala na wniesienie wniosku o wszczęcie postępowania i przekazanie wymaganych dokumentów w formie elektronicznej;
- stronom sporu udostępnia informacje dotyczące danego postępowania (uwaga ― strony mogą także wnioskować o udostępnienie tych informacji na trwałym nośniku);
- zawiera adres strony internetowej Komisji Europejskiej, na której publikowany jest wykaz podmiotów uprawnionych zgłoszonych Komisji przez państwa członkowskie UE.
Podmiot uprawniony ― na zasadach określonych w regulaminie ― umożliwia wnoszenie wniosków o wszczęcie postępowania również w formie papierowej oraz umożliwia wymianę informacji między stronami za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub przesyłką pocztową.
Ponadto podmiot uprawniony udostępnia do wiadomości publicznej w sposób jasny i zrozumiały:
1) dane kontaktowe, obejmujące imię i nazwisko albo nazwę, miejsce zamieszkania albo siedzibę oraz adres pocztowy i adres poczty elektronicznej;
2) numer wpisu do rejestru;
3) informacje o kwalifikacjach osób prowadzących postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich, sposobach ich doboru oraz długości ich kadencji;
4) informację o członkostwie w sieciach podmiotów prowadzących postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich, ułatwiających rozwiązywanie sporów transgranicznych;
5) informacje o rodzajach sporów konsumenckich (np. spory B2B, B2C), których rozwiązywaniem zajmuje się dany podmiot;
6) informacje o kategoriach sporów (np. spory z obszaru rynku finansowego, turystycznego itp.), w tym podmiotach i sektorach, objętych właściwością danego podmiotu,
7) informacje o przesłankach, na podstawie których podmiot może odmówić rozpatrywania danego sporu;
8) informacje o procedurach, które są stosowane przez podmiot w ramach rozwiązywania sporów konsumenckich, w szczególności obowiązujący w tym podmiocie regulamin;
9) informacje o językach, w jakich można składać wnioski i w jakich prowadzone jest postępowanie;
10) informacje o rodzajach norm, które mogą być podstawą rozwiązania sporu;
11) określenie wstępnych warunków, które strony muszą spełnić, aby postępowanie mogło zostać wszczęte, w tym warunku wcześniejszego podjęcia przez stronę próby kontaktu z drugą stroną i bezpośredniego rozwiązania sporu;
12) informację o możliwości wycofania się przez strony z danego postępowania;
13) określenie wszelkich kosztów dla stron związanych z udziałem w postępowaniu oraz informację o ich wysokości lub zasadach ich naliczania;
14) określenie średniego czasu trwania postępowania;
15) wskazanie skutków prawnych danego sposobu zakończenia postępowania, w tym konsekwencji niezastosowania się do wiążącego rozstrzygnięcia sporu;
16) informację o procentowym udziale przypadków, w których strony zastosowały się do wyniku postępowania, w liczbie wszczętych postępowań albo informację, że podmiot nie prowadzi takich analiz.
Poza tym podmiot uprawniony sporządza i udostępnia roczne sprawozdanie, a co dwa lata przekazuje tego typu dokument Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Rozdział 2 ustawy z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich
-
Jakie wymogi musi spełnić podmiot uprawniony, aby znaleźć się w rejestrze UOKiK?
Aby znaleźć się w rejestrze, podmiot uprawiony musi spełnić szereg obowiązków, m. in. informacyjnych, szczegółowo omówionych w pytaniu 7.3. Podmiot taki musi także zagwarantować, aby osoby prowadzące postępowania w tych sprawach posiadały
- odpowiednią wiedzę i umiejętności (np. w zakresie mediacji)
oraz
- ogólną znajomość prawa. Opis minimalnego poziomu tych kompetencji powinien zostać określony w regulaminie.
Osoby te powinny działać niezależnie i bezstronnie, co również wiąże się ze spełnieniem przez podmiot uprawniony określonych warunków.
Co ważne, zarówno sam podmiot, jak i osoby prowadzące postępowania mają obowiązek zachować w tajemnicy wszelkie informacje uzyskane w trakcie prowadzenia spraw.
Dodatkowe wymagania dotyczą podmiotu utworzonego przez organizację przedsiębiorców. Jeżeli osoby prowadzące postępowania są zatrudnione lub wynagradzane wyłącznie przez tę organizację, powinien być zapewniony oddzielny budżet utworzony w celu wykonywania zadań przez te osoby.
Jeżeli postępowanie prowadzone jest przez organ kolegialny musi on składać się z równej liczby przedstawicieli organizacji przedsiębiorców oraz przedstawicieli organizacji konsumenckich. W tym przypadku wymóg oddzielnego i celowego budżetu nie obowiązuje.
Art. 14-19 ustawy z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich
-
Czy każdy podmiot uprawniony musi być notyfikowany Komisji Europejskiej?
Podmiot uprawniony, który chce uczestniczyć w jednolitym europejskim systemie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich musi być notyfikowany Komisji Europejskiej.
-
Co to jest rejestr podmiotów uprawnionych?
Jest to wykaz instytucji zajmujących się pozasądowym rozwiązywaniem sporów konsumenckich, monitorowanych przez UOKiK i spełniających określone wymagania.
Rejestr obejmuje następujące dane podmiotów uprawnionych:
1) imię i nazwisko albo nazwę, miejsce zamieszkania albo siedzibę oraz adres strony internetowej;
2) wysokość pobieranych opłat, jeżeli podmiot uprawniony pobiera opłaty;
3) języki, w jakich można składać wnioski o wszczęcie postępowania i w jakich jest ono prowadzone;
4) rodzaje sporów konsumenckich, których rozwiązywaniem zajmuje się dany podmiot;
5) kategorie sporów konsumenckich, w tym podmioty i sektory, objęte właściwością podmiotu;
6) informację o konieczności osobistej obecności stron lub ich przedstawicieli, o ile taka konieczność zachodzi, w tym informacje, czy postępowanie jest lub może być prowadzone jako postępowanie ustne lub pisemne;
7) informacje o wiążącym lub niewiążącym charakterze wyników postępowania prowadzonego przez podmiot;
8) przesłanki, na podstawie których podmiot może odmówić rozpatrywania sporu.
Dane zawarte w rejestrze oraz wszelkie ich zmiany przekazywane są przez UOKiK do Komisji Europejskiej.
Art. 20 i 30 ustawy z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich
-
Co trzeba zrobić, aby podmiot uprawniony znalazł się w rejestrze prowadzonym przez UOKiK?
Należy wypełnić wniosek oraz dołączyć do niego:
- regulamin, który będzie obowiązywał w ramach działalności podmiotu;
- oświadczenie, że podmiot wnioskujący spełnia warunki uprawniające do pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich określone w ustawie.
Wypełniony wniosek powinien zawierać:
1) imię i nazwisko albo nazwę podmiotu, jego miejsce zamieszkania albo siedzibę oraz adres strony internetowej;
2) informacje na temat struktury, źródeł i sposobów finansowania podmiotu oraz o sposobie wynagradzania osób prowadzących postępowanie w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich, długości ich kadencji oraz podmiocie, przez który są zatrudnione;
3) opis procedur stosowanych przez podmiot w ramach rozwiązywania sporów konsumenckich;
4) określenie opłat pobieranych przez podmiot;
5) wskazanie średniego czasu trwania dotychczas prowadzonych postępowań w sprawie rozwiązywania sporów;
6) wskazanie języków, w jakich podmiot przyjmuje wnioski o wszczęcie postępowania w sprawie rozwiązania sporu konsumenckiego i w jakich jest ono prowadzone;
7) określenie rodzajów sporów konsumenckich, których rozwiązywaniem zajmuje się dany podmiot;
8) określenie kategorii sporów konsumenckich, w tym podmiotów i sektorów, objętych właściwością danego podmiotu;
9) informacje o przesłankach, na podstawie których podmiot może odmówić rozpatrywania sporu.
Art. 21 ustawy z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich







Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt dla konsumentów
Porady dla konsumentów:
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 22 290 89 16 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora, prowadzona przez Fundację Konsumentów.
- Pomoc dla konsumentów
- Rzecznicy konsumentów
-
Kontakt do Urzędu
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
plac Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
e-mail [SCODE]dW9raWtAdW9raWsuZ292LnBs[ECODE]
- Publikacje i poradniki
-
Raporty i sprawozdania
- Raporty - Kontrole wzorców umownych
- Raporty - Badania rynku
- Raporty - Wyroby podlegające dyrektywom nowego podejścia
- Raporty, informacje i sprawozdania Inspekcji Handlowej
- Raporty - Jakość paliw
- Raporty z udzielonej pomocy publicznej
- Raporty z kontroli wewnętrznej i zewnętrznej
- Raporty z projektów badawczych z zakresu ochrony konkurencji
- Raporty z badań konsumenckich zrealizowanych na zlecenie UOKiK
- Sprawozdania z działalności Urzędu
- Sprawozdania z funkcjonowania powiatowych (miejskich) rzeczników konsumentów
-
Praca
Najnowsze ogłoszenia o pracę w UOKiK:
- Doradca ds. konsumenckich w ECK Polska
- Specjalista w Delegaturze w Krakowie (75093)
- Referendarz do spraw: ochrony konkurencji i konsumentów Delegatura UOKiK w Łodzi (74576)
- Referendarz Do spraw: ochrony konkurencji w Wydziale Przemysłu, Energetyki i Usług, Departament Ochrony Konkurencji (75012)
- Referendarz Do spraw: pomocy publicznej w Wydziale Sprawozdawczości, Departament Monitorowania Pomocy Publicznej (75044)
- Specjalista w Laboratorium w Bydgoszczy, Departament Laboratoriów (74880)
- Radca prawny w Departamencie Ochrony Zbiorowych Interesów Konsumentów (74510)
- Specjalista w Departamencie Ochrony Zbiorowych Interesów Konsumentów (74505)
- Uwaga! Dodatkowe informacje dla kandydatów
-
Bazy, rejestry i systemy
- Baza Decyzji Prezesa UOKiK
- Baza wyroków dotyczących Decyzji Prezesa UOKiK
- Rejestr klauzul niedozwolonych
- Rejestr wyrobów niebezpiecznych
- Rejestr produktów nie spełniających szczegółowych wymagań bezpieczeństwa
- Rejestr podmiotów uprawnionych do pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich
- Rejestr podmiotów wykonujących zawodową działalność lobbingową oraz zasady wykonywania zawodowej działalności lobbingowej
- System Rapex
- SHRIMP - System Harmonogramowania Rejestracji i Monitorowania Pomocy
- SUDOP - System Udostępniania Danych o Pomocy Publicznej
-
Przetargi
Najnowsze ogłoszenia o przetargach w UOKiK:
- (26.02.2021) Zakup, dostawa, montaż oraz integracja z systemem kontroli dostępu 12 szt. depozytorów automatycznej identyfikacji kluczy oraz depozytora z modułami skrytek
- (19.02.2021) Całodobowa ochrona osób i mienia w budynku biurowym przy pl. Powstańców Warszawy 1 w Warszawie wraz z otoczeniem, ograniczonym jezdniami ulic: Boduena, Sienkiewicza, Moniuszki, pl. Powstańców Warszawy
- Wstępne konsultacje rynkowych związane z postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem będzie wykonanie oprogramowania wykorzystującego sztuczną inteligencję do analizy tekstowej wzorców umów i regulaminów stosowanych w obrocie ko
- (30.12.2020) Wykonanie dokumentacji projektowej i na jej podstawie zrealizowanie przebudowy schodów wewnętrznych z parteru na I piętro w budynku Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie przy pl. Powstańców Warszawy 1 oraz robót wykucia otwo
-
Paliwa
- Lista stacji paliwowych oraz stacji zakładowych skontrolowanych w zakresie paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 8 stycznia do 30 listopada 2020 r. (360,09 KB, pdf, 2020.12.31)
- Lista przedsiębiorców wytwarzających, magazynujących oraz hurtowni skontrolowanych w zakresie paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 8 stycznia do 30 listopada 2020 r. (165,28 KB, pdf, 2020.12.31)
- Lista stacji paliwowych oraz stacji zakładowych skontrolowanych w zakresie gazu skroplonego (LPG) w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 8 stycznia do 30 listopada 2020 r. (209,56 KB, pdf, 2020.12.31)
- Lista przedsiębiorców wytwarzających, magazynujących oraz hurtowni skontrolowanych w zakresie gazu skroplonego (LPG) w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 8 stycznia do 30 listopada 2020 r. (162,79 KB, pdf, 2020.12.31)