Kampanie społeczne
Spot UOKiK – Sprawdź, czy Cię stać!
O kampanii
Kup teraz, zapłać później? Sprawdź, czy Cię stać!
Black Friday, Black Week, Cyber Monday… Zakupowy szał. Każdy z nas kuszony jest reklamami superproduktów i superokazji. Kupujemy i nawet nie musimy mieć za co. Możemy odroczyć płatność – 30 lub 45 dni – szybko, łatwo, bez ekstra kosztów. Brak pieniędzy czy karty kredytowej w wielu sklepach nie jest już przeszkodą.
Konsumpcyjna pułapka? Dla wielu konsumentów tak, zwłaszcza młodych.
UWAŻAJ! Zakupy z odroczoną płatnością mogą prowadzić do nadmiernego zadłużenia i wpłynąć na Twoją zdolność kredytową.
Im więcej kupujemy i im dłuższe są terminy odroczenia płatności, tym bardziej jest realne, że o nich zapomnimy. Możemy pochopnie zaciągnąć wiele zobowiązań i nie zauważyć, kiedy przekroczymy czerwoną linię spirali zadłużenia. Nagle może się okazać, że mamy zbyt wiele do spłaty w zbyt krótkim czasie. Odroczone płatności zmienią się w odroczony ciężar trudny do udźwignięcia.
„Kup teraz, zapłać później” to kredyt! Jeśli nie zapłacimy w terminie, to poniesiemy dodatkowe koszty, w tym jego oprocentowania. Podobnie jak w przypadku karty kredytowej czy limitu na koncie bankowym. Finansowe konsekwencje mogą być jednak o wiele poważniejsze i długoterminowe. Jedną z nich jest obniżenie, a przy zakłóceniach w spłacie – nawet utrata zdolności kredytowej czy zgłoszenie do rejestru dłużników.
Kup teraz, zapłać później? Każdy z dostawców tej usługi ma własne warunki i limity udzielania kredytu. Poznaj zasady, zanim skorzystasz. Sprawdź, czy Cię stać!
Start kampanii UOKiK „Sprawdź, czy Cię stać!” 29 listopada 2024 r. Nieodpłatna emisja spotu przez media publiczne na podstawie art. 31c ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Nadawcy komercyjni bezpłatnie włączyli się w kampanię.
Włącz się!
Zapraszamy media, instytucje, organizacje, przedsiębiorców, sklepy do włączenia się w kampanię. Udostępnij spot UOKiK na swoich kanałach – TV, radio, portalu, mediach społecznościowych, blogu, ekranach LCD.
Podziel się wiedzą! Każdy może to zrobić!
Do pobrania
Pobierz i udostępnij! Przygotowaliśmy różne formaty spotu 30-sekundowego oraz grafik. Potrzebujesz dodatkowych materiałów? Skontaktuj się z nami!
Spot TV
- tv (.mxf, 188 MB, 1920x1080)
Spot radiowy
- radio (.mp3, 1 MB)
Spoty do Internetu
Spoty do social mediów
Spoty na ekrany LCD
Banery
Jeżeli chcesz udostępnić baner, pamiętaj o podlinkowaniu go do strony kampanii:
https://uokik.gov.pl/sprawdz-czy-cie-stac
Inne materiały
- plakat (format A4, .pdf, 538 KB)
Partnerzy
W kampanię UOKiK „Sprawdź, czy Cię stać!” włączyli się do tej pory:
CANAL+, Comedy Central, HGTV, Metro, MTV Polska, Paramount Network, Polsat Comedy Central Extra, Polsat, Polsat News, Telewizja Polska (główne anteny i oddziały regionalne), TVN, TVN7, TVN Style, TVN Turbo, TVN Fabuła, TVN24, TVN 24 BiS, TTV, TV PULS, TV Trwam
Akademickie Radio Centrum, Antyradio, Chillizet, ESKA2, Eska ROCK, Meloradio, Polskie Radio, Polskie Radio Białystok, Polskie Radio Kielce, Polskie Radio Koszalin, Polskie Radio Lublin, Polskie Radio PiK, Polskie Radio Szczecin, Radio ESKA, Radio dla Ciebie, Radio Gdańsk, Radio Kampus, Radio Katowice, Radio Łódź, Radio Nadzieja, Radio Opole, Radio Plus, Radio Pogoda, Radio Poznań, Radio RAM, Radio Wrocław, Radio Wrocław Kultura, Radio Świnoujście, Radio VOX FM, Radio Zachód, Radio ZET, Rock Radio, TOK FM, Radio Złote Przeboje
Europejskie Centrum Konsumenckie, Główny Urząd Statystyczny, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych, Łącki Bank Spółdzielczy, Ministra ds. Społeczeństwa Obywatelskiego i Przewodnicząca Komitetu ds. Pożytku Publicznego, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwo Przemysłu, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Ministerstwo Sportu i Turystyki, Ministerstwo Sprawiedliwości, Narodowy Bank Polski, Narodowy Fundusz Zdrowia, Poczta Polska, Policja, Polskie Koleje Państwowe, rzecznicy konsumentów, Rzecznik Finansowy, Rzecznik Praw Obywatelskich, Bank Spółdzielczy Rzemiosła w Krakowie, Świętokrzyski Bank Spółdzielczy w Jędrzejowie, Urząd Komisji Nadzoru Finansowego, Urząd Ochrony Danych Osobowych, Urząd Transportu Kolejowego, wojewódzkie inspektoraty Inspekcji Handlowej, Zakład Ubezpieczeń Społecznych
AMS (MoveTV i TrafficTV), Grupa EUROZET, Grupa Radiowa TIME, Grupa RMF, Grupa TVN, Polsat Media, Polska Agencja Prasowa, Polska Press, WP Media
adwokatnowakowska.pl/blog, augustow.org, biznes.interia.pl, biznes.newseria.pl, biznesistyl.pl, businessinsider.com.pl, bytom.pl, cyberdefence24.pl, dlahandlu.pl, doxa.fm, dwakwadranse.pl, etrybunalski.pl, finanse.egospodarka.pl, funduszeeuropejskie.gov.pl, gazetalubliniecka.pl, glosseniora.pl, grodkopernika.pl, grudziadz365.pl, happysenior.pl, iknurow.pl, interia.pl, jaslo4u.pl, katowiceteraz.pl, kleczew.pl, kuriergarwolinski.pl, leczna24.pl, legionowo.pl, lex.media.pl, Love Toruń, lsi-lublin.pl, lubartow24.pl, lublin112.pl, lodzkiwschodni.pl, Make Life Harder, marketingprzykawie.pl, mediagroupinfo.eu, media-podbeskidzie.pl, mikonews.pl, mojrzeszow.pl, m.sosnowiec.pl, nowinylokalne.pl, nowymarketing.pl, okpoddebice.pl, opatow.gmina.pl, ostrowmaz24.pl, policki.pl, polska.dlawas.info, powiat-grodziski.pl, powiat-ostrodzki.pl, powiat-plonski.pl, powiat.pszczyna.pl, powiat.rzeszowski.pl, powiat-slupca.pl, powiat.suwalski.pl, powiat.wielun.pl, powiempolsce.pl, pruszkow-online.pl, pultusk24.pl, purepc.pl, pwz.pl, radiobrzeg.pl, radio-dtr.live, radiomalbork.fm, rzasnia.pl, ryglice-okolice.pl, silesion.pl, supernowosci24.pl, szczeciner.pl, tcz.pl, telepolis.pl, torun.pl, turybnik.pl, tvn24.pl, serwis.bip.golub-dobrzyn.com.pl, twojelegionowo.pl, twoje-miasto.pl, wagrowiec.pl, wkatowicach.eu, wpr24.pl, 24zabrze.pl
beznabialu, dietbynat, dziewczynanaplus, Karolinakp, Klasyczna_konsumentka, kupilam_se_ruine, magbigaj, magdarokicka, martazwolinskaa, mecenas_na_bank, nelytte.makeup, ola.nowe.perspektywy, Praktycznieofinansach, prawnik_branzy_slubnej, Prawodozdrowia, razem_przez_zycie_, rejestruje, renata_z_worka_kosci, swiadomy.konsument.mody, wasowskanet
Metro Warszawskie, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu, Miejskie Zakłady Autobusowe sp. z o.o. w Warszawie, Miejski Zakład Komunikacji w Gorzowie Wielkopolskim, Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu, Miejski Zakład Komunikacji Zielona Góra, Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu, Polskie Koleje Państwowe, Tramwaje Warszawskie, Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie, Zarząd Transportu Miejskiego w Rzeszowie
Allegro.pl, Amazon, Medicover, Multikino Media
ang_odpowiedzialnefinanse, Eksperckie Centrum Motoryzacji, Fundacja_samo_się_nie_zrobi, Polska Rada Centrów Handlowych, Stowarzyszenie MANKO
Kontakt
Departament Komunikacji 22 55 60 246, 734 116 472
dk@uokik.gov.pl
Inne kampanie
Widzisz reklamę inwestycji bez ryzyka z wizerunkiem znanej osoby lub firmy? Superokazja? Jeden klik i zysk w mig?
Uważaj! To może być oszustwo! Inwestowanie zawsze wiąże się z ryzykiem. Znani i lubiani mogą być fałszywą przynętą. Możesz wszystko stracić!
Spot UOKiK – Oszustwo na znaną osobę
Spot UOKiK – Oszustwo na inwestycje


Kampania UOKiK „Inwestujesz? Daj sobie czas. Sprawdzaj, czytaj, pytaj!” ostrzega przed fałszywymi inwestycjami, które uwiarygadniane są wizerunkami znanych osób bez ich wiedzy.
Atakują nas reklamy obiecujące szybki i wysoki zysk bez ryzyka w waluty, kryptoaktywa, weksle, akcje lub obligacje. Znane i lubiane twarze lub firmy, bezprawnie wykorzystywane, gwarantują zysk.
Superokazja! Jeden klik i zysk w mig!
Cyberoszuści nie ustępują – w zależności od trendów tworzą nowe sposoby wyłudzania środków finansowych, doskonalą chwyty socjotechnicze i pułapki.
Uważaj!
Możesz wszystko stracić! Oszustwa inwestycyjne online są jednym z najszybciej rozwijających się rodzajów cyberprzestępstw, generującym milionowe straty i dotyczącym tysięcy ofiar.
Włącz się w akcję UOKiK!
Zapraszamy media, instytucje i organizacje do wspólnych działań. Kampania wystartowała 15 marca 2024 r., w Światowy Dzień Konsumenta. Podziel się wiedzą!
Spoty kampanii są nieodpłatnie emitowane przez media publiczne w oparciu o art. 31 c ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.
Przygotowaliśmy różne formaty dwóch 30-sekundowych spotów oraz grafik: do telewizji, radia, portali i mediów społecznościowych. Pobierz i udostępnij!
Oszustwo na znaną osobę – formaty spotu
- TV (mxf, 192 MB)
- radio (mp3, 1 MB)
- media społecznościowe (mp4, 12 MB): pion, kwadrat
- ekrany LCD: 1280x540 (mp4, 10 MB), 1280x610 (avi, 1,2 GB), 1920x1080 (mp4, 21 MB), 1920x1080 (mpg, 32,7 MB)
Oszustwo na inwestycje – formaty spotu
- TV (mxf, 192 MB)
- radio (mp3, 1 MB)
- media społecznościowe (mp4, 12 MB): pion, kwadrat
- ekrany LCD: ekran 1280x540 (mp4, 10 MB), 1280x610 (avi, 1,2 GB), 1920x1080 (mp4, 21 MB), 1920x1080 (mpg, 32,7 MB)
Banery: 280x230, 500x500, 1080x1080, 1960x1080, komplet (ZIP)
Plakat: A3
W kampanię „Inwestujesz? Daj sobie czas. Sprawdzaj, czytaj, pytaj!” bezpłatnie włączyły się:
Stacje telewizyjne:
Comedy Central, HGTV, Metro, MTV Polska, Paramount Network, Paramount Channel, Polsat, Polsat News, Polsat Comedy Central Extra, TTV, TVN24, TVN24 BiS, TVN, TVN 7, TVN Style, TVN Turbo, TVN Fabuła, TVP (główne anteny oraz oddziały regionalne), TV Trwam
Stacje radiowe:
Polskie Radio (główne anteny oraz rozgłośnie regionalne), Polskie Rozgłośnie Akademickie, Radio Centrum, Radio ESKA, ESKA 2, VOX, Radio Maryja, Radio Nadzieja, Radio Zet
Serwisy internetowe:
antyweb.pl, biztime.pl, dlahandlu.pl, dziennikbaltycki.pl, dzienniklodzki.pl, dziennipolski24.pl, dziennikzachodni.pl, echodnia.eu, e-kolo.pl, expressbydgoski.pl, expressilustrowany.pl, fpg24.pl, gazetaolsztynska.pl, gazetalubuska.pl, gazetawroclawska.pl, gb.pl, gloswielkopolski.pl, gs24.pl, horecatrends.pl, hurtidetal.pl, i.pl, iap.pl, infostrefa.com, infobrzeszcze.pl, interaktywnie.com, jaslo4u.pl, kurierlubelski.pl, mediagroupinfo.eu, msn.com, naszemiasto.pl, nowiny24.pl, nowosci.com.pl, odpowiedzialnybiznes.pl, pap.pl, policja.pl, pomorska.pl, portalsamorzadowy.pl, portalspozywczy.pl, press.pl, propertynews.pl, proto.pl, pb.pl, stooq.pl, strefabiznesu.pl, techno-senior.com, testkonsumenta.pl, tomaszow.pl, twojelegionowo.pl, tvciechanow.pl, wnp.pl, wgospodarce.pl, wpolsce.pl, wroclawskiefakty.pl
Grupy medialne:
AMS, Gremi Media, Grupa ZPR, Polska Press Grupa, Ströer Polska, Wirtualna Polska
Agencje informacyjne:
PAP
Transport publiczny:
Metro Warszawskie, MPK Rzeszów, MPK Wrocław, MZK Opole, MZK Zielona Góra, ZDMiKP Bydgoszcz
Instytucje:
Bank Ochrony Środowiska S.A., Bankowy Fundusz Gwarancyjny, Fundacja Giełdy Papierów Wartościowych, Fundusze Europejskie, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Komisja Nadzoru Finansowego, Ministerstwo Aktywów Państwowych, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Poczta Polska, Policja, Rada Edukacji Finansowej, Rzecznik Praw Pacjenta, Urząd Ochrony Danych Osobowych
Organizacje branżowe:
ACI Polska, Polska Rada Centrów Handlowych
Sieci handlowe:
Carrefour Polska
Kancelaria prawna:
KHG Hupajło Grzegorczyk & Partnerzy
Sieć kin:
Multikino
Uczelnie:
Staropolska Akademia Nauk Stosowanych
14 marca 2024 r. – Inwestujesz? Daj sobie czas. Sprawdzaj, czytaj, pytaj! – start kampanii >>> pobierz
26 kwietnia 2024 r. – Inwestujesz? Daj sobie czas. Sprawdzaj, czytaj, pytaj! – ponad 130 partnerów kampanii >>> pobierz
Departament Komunikacji 22 55 60 246, 734 116 472
dk@uokik.gov.pl
Oszuści nie muszą kraść portfela. Wystarczy, że ukradną Twoje dane. Zobacz jak to robią! Uważaj, stosują różne pułapki, niemal codziennie wymyślają nowe. Każda z nich zmierza do przejęcia kontroli nad Twoim kontem, aby ukraść zgromadzone na nim pieniądze.
Kampania rozpoczęła się 5 grudnia 2022 r.
Spot UOKiK – Stracisz dane, stracisz pieniądze – Niedopłata
Spot UOKiK – Stracisz dane, stracisz pieniądze – Fałszywy pracownik
Podszywanie się pod pracowników banków lub instytucji. Fałszywe telefony, SMS-y, e-maile o rzekomych zagrożeniach lub niedopłatach.
- Nigdy nie podawaj ani nie wysyłaj nikomu loginu i hasła do bankowości internetowej czy mobilnej. Prawdziwy pracownik banku nie będzie Cię o to pytać.
- Nigdy nie klikaj w linki przesłane SMS-em. Potwierdź ewentualną zaległość w płatności samodzielnie, kontaktując się np. z dostawcą gazu czy firmą kurierską.
- W przypadku telefonu od osoby podającej się za pracownika banku, rozłącz się, samodzielnie znajdź numer infolinii i potwierdź, czy ktoś do Ciebie dzwonił.
- Nigdy nie instaluj oprogramowania z przesłanych linków ani w trakcie rozmowy telefonicznej, dotyczącej Twojego rachunku lub środków na nim zgromadzonych.
- Poinformuj swojego dostawcę usług płatniczych.
- Zmień dane do logowania.
- Zastrzeż kartę lub zablokuj rachunek płatniczy.
Dzięki temu uniemożliwisz oszustom kradzież środków lub w przypadku, gdy już do niej doszło - zapobiegniesz wykonywaniu dalszych transakcji.
- Jak najszybciej zgłoś sprawę policji.
W ramach kampanii UOKiK zorganizował 2 poradnicze webinary z udziałem ekspertów Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości KGP oraz CERT Polska (NASK):
- Spoty do telewizji (MXF): Niedopłata oraz Fałszywy pracownik
- Spoty do radia (MP3): Niedopłata oraz Fałszywy pracownik
- Spoty do internetu (MP4): Niedopłata oraz Fałszywy pracownik
- Banery: baner 280x230, baner 500x281, baner 500x500, baner 1210x340
- Pobierz paczkę z kompletem materiałów graficznych: banery
Kampania zwracała uwagę na ryzyko utraty oszczędności i konieczność zachowania ostrożności przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych.
Niskie stopy procentowe zachęcają konsumentów do zakupu nieruchomości na kredyt oraz lokowania środków w różnego typu instrumenty finansowe. Związane jest z tym duże ryzyko realnej utraty oszczędności bądź niemożności spłaty zobowiązań w przyszłości.
UOKiK przygotował dwa 30-sekundowe spoty przeznaczone do emisji w telewizji i radiu.
W ramach kampanii przygotowaliśmy także kalkulator, dzięki któremu możesz sprawdzić, o ile orientacyjnie wzrośnie rata kredytu, gdy zmieni się jego oprocentowanie. Wejdź na finanse.uokik.gov.pl i wpisz parametry swojego kredytu – kwotę, którą masz do spłaty, wysokość rat lub oprocentowanie oraz datę spłaty ostatniej raty.
Elementem kampanii był ponadto webinar, podczas którego eksperci z UOKiK, Komisji Nadzoru Finansowego, przedstawiciel organizacji konsumenckiej oraz powiatowy rzecznik konsumentów rozmawiali m.in. o inwestowaniu, czy zakupach nieruchomości na kredyt. Webinar dostępny jest na kanale UOKiK na YouTube.
Kampania rozpoczęła się 6 września 2021 r.
Spot UOKiK – Policz i nie przelicz się – Nieruchomości
Spot UOKiK – Policz i nie przelicz się – Inwestowanie
Materiały do pobrania:
- Spoty do telewizji - inwestowanie oraz zakup nieruchomości
- Spoty do radia - inwestowanie oraz zakup nieruchomości
- Banery: banner 1210x340 px, banner 500x500 px, banner 500x281 px, banner 280x230 px
Kampania UOKiK „Zmowa rynkowa? Daj sygnał!” miała na celu zwiększenie świadomości na temat naruszeń prawa konkurencji oraz zachęcała do ich zgłaszania. Działania informacyjne skierowane były do pracowników określonych branż, w tym motoryzacyjnej, budowlanej i transportowej.
Spot, banery i grafiki pojawiły się m.in. w mediach społecznościowych i portalach branżowych. Kampania trwała od 6 do 20 grudnia 2021 r.
Dowiedz się więcej o nielegalnych praktykach rynkowych na konkurencja.uokik.gov.pl i daj sygnał!
Spot UOKiK – Zmowa rynkowa? Daj sygnał!
Materiały do pobrania:
Akcja UOKiK zwracała uwagę społeczeństwa na nasilone zagrożenia związane z poruszaniem się w Internecie. Odbyła się z okazji Światowego Dnia Konsumenta.
UOKiK promował narzędzie edukacyjne, symulator z pułapkami → konsument.edu.pl, przygotowany wraz z Fundacją ProPublika. Portal stworzony został z myślą o młodzieży, ale może z niego skorzystać każdy użytkownik sieci w ramach rozrywki w wolnym czasie. Więcej o symulatorze >>>

Urząd uruchomił również profil wydarzenia na Facebooku i zorganizował cykl wideoczatów, podczas których eksperci opowiadali o prawach konsumentów. Towarzyszył temu cykl porad dotyczący bezpiecznych zakupów oraz inwestowania przez internet. Akcja trwała od 15 do 19 marca 2021 r.
Kampania zwracała uwagę na nasilone zagrożenie nieuczciwymi praktykami rynkowymi i oszustwami.
Ze skarg konsumentów wynika, że do wielu osób kierowane są oferty alternatywnych inwestycji finansowych, które fałszywie obiecują szybki zysk bez ryzyka. Konsumenci namawiani są także na produkty lub usługi, które fałszywie obiecują ochronę zdrowia lub leczenie.
UOKiK przygotował dwa spoty ostrzegające przed tego typu praktykami.
Kampania trwała od 15 lipca do 20 grudnia 2020 r.
Spot UOKiK – Sprawdzaj, czytaj, pytaj! - Finanse
Spot UOKiK – Sprawdzaj, czytaj, pytaj! – Produkty
Celem kampanii było zwrócenie uwagi konsumentów na zagrożenie nieuczciwymi praktykami rynkowymi przy zawieraniu umów związanych z oszczędzaniem. Nawet bardzo ryzykowne inwestycje mogą być przedstawiane jako bezpieczne, np. lokaty, obligacje, nieruchomości czy złoto i diamenty. Może to oznaczać stratę środków finansowych.
UOKiK przygotował 30-sekundowy spot. Ostrzega w nim, że duży i szybki zysk zawsze oznacza duże ryzyko. Przypomina, aby sprawdzić ofertę, nie spieszyć się z decyzją i nie podpisywać umowy pod presją.
Kampania rozpoczęła się 1 lutego 2019 r.
Spot UOKiK – Oszczędzasz, inwestujesz - uważaj!
Kampania ostrzegała konsumentów przed nieuczciwymi zachowaniami przedsiębiorców w trakcie zawierania umów poza lokalem, czyli na pokazach lub w domach. Problem dotyczył zakupów garnków, pościeli lub urządzeń medycznych czy też sprzedaży usług telekomunikacyjnych, dostarczania gazu lub prądu.
Często konsumenci – przede wszystkim seniorzy – byli wprowadzani w błąd i ponosili dotkliwe straty finansowe, zaciągając wysokie zobowiązania kredytowe, bądź płacąc karę umowną z tytułu zerwania umowy z dotychczasowym dostawcą usług.
Materiałem informacyjnym są dwa spoty, które zwracają uwagę na zagrożenie, informują o prawie odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem oraz zachęcają do skorzystania z bezpłatnej porady prawnej.
Kampania ruszyła 15 marca 2018 r.
Spot UOKiK – Zakupy na pokazach
Spot UOKiK - Umowy zawierane na odległość