Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Niezgodne z prawem opłaty
< poprzedni | następny > 14.05.2014
PKO BP pobierał opłaty za każdą wypłatę gotówki z konta w placówkach agencyjnych. Praktyki banku były niezgodne z prawem - uznał Prezes UOKiK. Przedsiębiorca zobowiązał się do ich zmiany
Postępowanie przeciwko bankowi zostało wszczęte po skardze konsumenta w sprawie pobierania opłat za wypłatę gotówki z konta w agencjach PKO BP. Placówki agencyjne zajmują się obsługą klientów PKO BP na podstawie pełnomocnictwa udzielonego im przez bank.
W wyniku postępowania Urząd stwierdził, że zgodnie z jednym z postanowień taryfy opłat i prowizji, posiadacze kont w PKO BP są obciążani opłatą w wysokości 1 zł za każdą wypłatę gotówki dokonaną w agencjach banku.
W opinii UOKiK, pobieranie przez PKO BP opłat za każdą wypłatę gotówki z konta w agencjach banku jest niezgodne z prawem. Taka stawka jest dodatkowym obciążeniem (obok stałych opłat za prowadzenie rachunku), które utrudnia konsumentowi oszacowanie rzeczywistych kosztów obsługi ROR-u. Postanowienia o podobnej treści zostały już wcześniej wpisane do rejestru klauzul niedozwolonych.
Bank PKO BP zobowiązał się do zaniechania pobierania kwestionowanych opłat oraz usunięcia z regulaminu postanowień, które to umożliwiały. Zmiany mają być wprowadzone do 31 października 2014 r.
Bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich klienci banków uzyskają u powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów w urzędach miejskich lub starostwach powiatowych albo pod numerem telefonu 800 007 707 czynnym od pn. do pt. od 9.00 do 17.00. Konsumenci mogą również skorzystać z bezpłatnej porady w oddziałach terenowych Federacji Konsumentów. Ponadto spory między konsumentami a bankami w zakresie roszczeń pieniężnych do wysokości 8 tys. zł rozstrzyga Arbiter Bankowy.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Tagi: ochrona konsumentów, bank, opłaty, wypłata, PKO BP, delegatury
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (116 KB, doc, 2016.06.14)
- Decyzja nr RPZ 2/2014 (213,75 KB, pdf, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie