Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Ogród Zdrowia - decyzja UOKiK
< poprzedni | następny > 18.12.2015
Zawiadomienie o badaniu układu kostnego – takie zaproszenia wysyła konsumentom spółka Ogród Zdrowia w Gorzowie Wielkopolskim. W rzeczywistości zamiast na badania, klient zapraszany jest na pokaz połączony ze sprzedażą urządzeń rehabilitacyjnych. Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, UOKiK nałożył na przedsiębiorcę karę w wysokości ponad 35 tys. zł. Decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności
Postępowanie przeciwko spółce Ogród Zdrowia zostało wszczęte pod koniec sierpnia 2015 roku. Wątpliwości Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wzbudziły wysyłane przez przedsiębiorcę zaproszenia na „badania układu kostnego”.
Jak wykazało postępowanie UOKiK, spółka Ogród Zdrowia zachęcała do udziału w darmowych badaniach bez podawania informacji, że chodzi o sprzedaż. Badania prowadzili pracownicy przebrani w kitle lekarskie, a polegało ono w rzeczywistości na wejściu na urządzenie przypominające wagę. Później rozpoczynała się sprzedaż urządzeń do masażu. Zaproszenia, które otrzymywali konsumenci nie informowały o handlowym celu spotkania. Jak wykazało postępowanie UOKiK, spółka manipulowała również wysokością cen sprzedawanych produktów, stwarzając wrażenie, że decydując się na natychmiastowy zakup uczestnicy pokazu otrzymają wysoki rabat. Tymczasem, ceny wskazywane przez sprzedawców jako regularne, niepromocyjne, nigdy nie obowiązywały.
Zdaniem Urzędu, spółka Ogród Zdrowia naruszyła zbiorowe interesy konsumentów poprzez ukrywanie handlowego celu spotkania i stosowanie fałszywych upustów. Urząd nakazał przedsiębiorcy zaniechanie niedozwolonych praktyk z rygorem natychmiastowego wykonania i nałożył ponad 35 tys. zł kary finansowej. Decyzja nie jest ostateczna, przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Konsumencie, pamiętaj:
- Jeśli otrzymujesz zaproszenie na spotkanie, ustal czy będą na nim oferowane towary lub usługi. Możesz o to zapytać dzwoniącą osobę albo skontaktować się z instytucją kierującą zaproszenie. Ukrywanie handlowego celu takich zaproszeń to jedna z nieuczciwych praktyk, na które skarżą się konsumenci.
- Nie podejmuj decyzji pod wpływem impulsu. Większe jest wtedy ryzyko dokonania nieracjonalnych wyborów co do warunków, na jakich zostaje zawarta umowa.
- Poczekaj z zakupem, daj sobie więcej czasu na zastanowienie. Zanim skorzystasz z oferty, skonsultuj się z rodziną lub kimś bliskim.
- Ostateczną decyzję podejmij po sprawdzeniu towaru i porównaniu cen np. w Internecie lub w sklepie, pamiętaj: jeżeli towar jest dostępny dziś, będzie dostępny także jutro.
- Jeżeli rozmyślisz się po nabyciu produktu, masz prawo odstąpić od umowy w ciągu 14 dni, wystarczy wysłać oświadczenie pocztą.
- Wiele informacji o zakupach od akwizytora znajdziesz w serwisie www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Biuro prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314 , 55 60 111
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL
Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, ogród zdrowia, decyzja,
Pliki do pobrania
- Agnieszka Ciucias, Delegatura UOKiK w Poznaniu (2,27 MB, mp3, 2016.06.14)
- Komunikat prasowy (156 KB, doc, 2016.06.14)
- Decyzja nr RPZ 14/2015 (1,19 MB, pdf, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie