Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Toya zmienia praktyki
< poprzedni | następny > 16.01.2007
Nieuczciwie ustalając wysokość opłat od abonentów łódzka telewizja kablowa Toya nadużyła swojej pozycji rynkowej - stwierdził Prezes UOKiK. Spółka zobowiązała się do zmiany praktyki
Prezes Urzędu wszczął postępowanie antymonopolowe na podstawie licznych skarg konsumentów. W jego toku stwierdzono, że Toya, posiadająca ponad 40 proc. udziałów na lokalnym rynku kablówek w Łodzi, wykorzystała swoją pozycję rynkową.
Prowadzone postępowanie wykazało, że Toya pobierała od konsumentów korzystających z identycznego pakietu programów zróżnicowane opłaty abonamentowe. Jedynym kryterium mającym wpływ na cenę było miejsce zamieszkania np. osiedle, ulica. Wykorzystując swoją siłę rynkową Toya ustalała wysokość opłaty w zależności od tego, czy na danym terenie działalność prowadzi konkurent - jeśli tak, były one stosunkowo zmniejszane. Zdaniem Prezesa Urzędu takie działania zmierzały do ograniczenia konkurencji na lokalnym rynku telewizji kablowej.
Różnicowanie cen jest dopuszczalne, jeśli ma ekonomiczne uzasadnienie a kryteria są przejrzyste i jednolite dla wszystkich kontrahentów. Tymczasem spółka Toya nie przedstawiła żadnych wiarygodnych kalkulacji i danych usprawiedliwiających pobieranie odmiennych opłat abonamentowych od konsumentów.
W toku postępowania Toya przyznała się do stosowania praktyk ograniczających konkurencję i zobowiązała się do zmiany zakwestionowanej praktyki do 15 lutego br. Na spółkę nie została nałożona kara pieniężna.
Dodatkowe informacje:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
faks 22 826 11 86
E-mail mcieloch@uokik.gov.pl
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (473 KB, doc)
- Decyzja (267,3 KB, pdf)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie