Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

Uwaga! To jest strona archiwalna UOKiK. Aktualna strona znajduje się pod adresem: uokik.gov.pl

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Jak skutecznie walczyć z kartelami? - progam leniency

< poprzedni | następny > 26.06.2012

Jak skutecznie walczyć z kartelami? - progam leniency

Coraz więcej przedsiębiorców wie o programie leniency – wynika z najnowszych badań przeprowadzonych na zlecenie UOKiK. 70 proc. badanych wyraziło gotowość ewentualnego złożenia wniosku o złagodzenie kary finansowej. Wkrótce powinny ułatwić to proponowane przez Urząd zmiany w prawie.

Działania UOKiK skutkują coraz większą znajomością instytucji leniency przez profesjonalnych uczestników rynku. Świadczą o tym najnowsze badania przeprowadzone przez EU-Consult na zlecenie UOKiK. Od marca do maja 2012 r. na pytania ankieterów odpowiedziało 1200 przedsiębiorców. Z badań wynika, że  41,5 proc. podmiotów wie o programie łagodzenia kar

Program łagodzenia kar leniency pojawił się w polskim prawie w 2004 roku. Umożliwia on uniknięcie lub obniżenie kary finansowej w zamian za dostarczenie dowodów na istnienie kartelu i współpracę z UOKiK. Dotychczas do Urzędu wpłynęły 43 zgłoszenia od przedsiębiorców.

UOKiK prowadzi szereg działań mających na celu upowszechnienie wśród przedsiębiorców wiedzy o programie łagodzenia kar i zachęcenie ich do współpracy z organem antymonopolowym. Przykładem są kampanie edukacyjne. W latach 2009-2011 w środkach masowego przekazu emitowany był spot oparty na rysunkach Marka Raczkowskiego, ze Staszkiem w roli głównej, który namawia pozostałych uczestników porozumienia do dobrowolnego przyznania się do zmowy. Z kolei w 2012 r. prowadzona jest akcja pod hasłem „Przedsiębiorco, nie zmawiaj się”.

Działania UOKiK skutkują coraz większą znajomością instytucji leniency przez profesjonalnych uczestników rynku. Świadczą o tym najnowsze badania przeprowadzone przez EU-Consult na zlecenie UOKiK. Od marca do maja 2012 r. na pytania ankieterów odpowiedziało 1200 przedsiębiorców. Z badań wynika, że  41,5 proc. podmiotów wie o programie łagodzenia kar. To znacznie więcej niż w 2009 roku, kiedy taką znajomością wykazało się zaledwie 19 proc. respondentów. Największą grupą znająca program były duże przedsiębiorstwa. W przypadku podmiotów z co najmniej 250 pracownikami o programie wiedziało 57,4 proc. z nich, natomiast wśród zatrudniających do 9 osób o leniency słyszało zaledwie 15,4 proc. badanych. Wśród znających  instytucję leniency ponad 45 proc. uważa, że program łagodzenia kar może skłaniać przedsiębiorców do ujawniania zmów cenowych (10,4 proc. odpowiedzi „tak”, 35,7 proc. „raczej tak”), a aż 70 proc. byłaby skłonna z niego skorzystać („tak” -19, 4 proc, „raczej tak” – 48, 6 proc.).

Przedsiębiorców pytano również o szczegółowe przepisy dotyczące leniency. Cieszy fakt, że blisko 90 proc. z nich zdaje sobie sprawę, że z programu może skorzystać przedsiębiorca uczestniczący w porozumieniu ustalającym minimalne ceny towarów (45,6 proc – „tak”, 42,9 proc. – „raczej tak”)

Przedsiębiorców pytano również o szczegółowe przepisy dotyczące leniency. Cieszy fakt, że blisko 90 proc. z nich zdaje sobie sprawę, że z programu może skorzystać przedsiębiorca uczestniczący w porozumieniu ustalającym minimalne ceny towarów (45,6 proc – „tak”, 42,9 proc. – „raczej tak”). Więcej problemów pojawiło się przy pytaniu „Czy z programu łagodzenia kar mogą skorzystać przedsiębiorcy, którzy dokonali połączenia bez uzyskania zgody Prezesa UOKiK. Większość ankietowanych udzieliła twierdzącej, czyli błędnej odpowiedzi (32,9 proc –„tak, 36,3 proc – „raczej tak”).

Poza dalszymi działaniami edukacyjnymi Urząd chce również wprowadzić zmiany w prawie, które ułatwią unikniecie lub złagodzenie kary. W projekcie Założeń do nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów wiele miejsca poświęcone zostało programowi leniency. Urząd postuluje m.in. wprowadzenie instytucji leniency plus. Przedsiębiorca, który w danym postępowaniu złożył wniosek jako drugi lub kolejny i tym samym uzyskał tylko częściowe zwolnienie z kary, będzie mógł uzyskać dodatkowe obniżenie kary – pod warunkiem, że poinformuje Urząd o innej zmowie, której również był uczestnikiem W tej drugiej sprawie będzie miał status pierwszego wnioskodawcy leniency i szansę na unikniecie kary.

Na temat usprawnienia programu leniency dyskutowali uczestnicy debaty pt. Jak skutecznie walczyć z kartelami?, która odbyła się 25 czerwca 2012 r. w Warszawie, podczas gali wręczenia nagród dla dziennikarzy Libertas et Auxilium. Wzięli w niej udział: Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, Prezes UOKiK, Katarzyna Karasiewicz z kancelarii Sołtysiński Kawecki & Szlęzak, Małgorzata Modzelewska de Raad - kancelaria Wierzbowski Eversheds, Maciej Fornalczyk - PKPP Lewiatan oraz Maciej Sobolewski z Wydziału Nauk Ekonomicznych UW.

Zaproszeni goście pozytywnie ocenili proponowane zmiany, w szczególności program leniency plus. Zaznaczyli jednak, że niezbędne jest zapewnienie przedsiębiorcom pewności prawnej, tak aby mogli jeszcze przed złożeniem wniosku oszacować, ile zaoszczędzą dzięki współpracy z UOKiK.

Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
faks 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konkurencji, konkurencja, praktyki ograniczające konkurencję, niedozwolone porozumienia, libertas

Pliki do pobrania

Galeria zdjęć

Debata pt. Jak skutecznie walczyć z kartelami? - 25.06.2012 r. - Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, Prezes UOKiK Debata pt. Jak skutecznie walczyć z kartelami? - 25.06.2012 r. - Katarzyna Karasiewicz, Radca Prawny, kancelaria Sołtysiński Kawecki & Szlęzak; Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, Prezes UOKiK; Małgorzata Modzelewska de Raad, Partner, kancelaria Wierzbowski Eversheds; Maciej Fornalczyk, PKPP Lewiatan; Maciej Sobolewski, Wydział Nauk Ekonomicznych UW; Paweł Sołtys, Program 3 Polskiego Radia Debata pt. Jak skutecznie walczyć z kartelami? - 25.06.2012 r. - Maciej Fornalczyk, PKPP Lewiatan; Maciej Sobolewski, Wydział Nauk Ekonomicznych UW; Paweł Sołtys, Program 3 Polskiego Radia Debata pt. Jak skutecznie walczyć z kartelami? - 25.06.2012 r. - Małgorzata Modzelewska de Raad, Partner, kancelaria Wierzbowski Eversheds Debata pt. Jak skutecznie walczyć z kartelami? - 25.06.2012 r.

 

Warto przeczytać

PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki
PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki

Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i  Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.   ...>

Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK
Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>

Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące
Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące

Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego.   ...>

Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych
Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych.   ...>

Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+
Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>

Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK
Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK

Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty.   ...>

 

  
  

Do góry