Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

Uwaga! To jest strona archiwalna UOKiK. Aktualna strona znajduje się pod adresem: uokik.gov.pl

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Stołówki szkolne i akademickie - kontrola IH

< poprzedni | następny > 07.10.2016

Stołówki szkolne i akademickie - kontrola IH

Inspektorzy Inspekcji Handlowej sprawdzili, co jedzą uczniowie oraz studenci. Najwięcej nieprawidłowości dotyczyło oznakowania żywności oraz podawania informacji o cenach, najmniej uwag wniesiono do jakości posiłków

Agnieszka Majchrzak, Biuro Prasowe UOKiK
Agnieszka Majchrzak z Biura Prasowego UOKiK - o wynikach kontroli

Twoja przeglądarka nie obsługuje formatu HTML5


Agnieszka Majchrzak z Biura Prasowego UOKiK - porady

Celem ogólnopolskich kontroli Inspekcji Handlowej przeprowadzonych w I kwartale 2016 r. było zbadanie posiłków na terenie szkół, uczelni, internatów, akademików i klubów studenckich. Łącznie skontrolowanych zostało 86 placówek, z czego w 66 (77 proc.) stwierdzono nieprawidłowości. Uchybień w zakresie jakości żywności było niewiele (4 placówki), a większość dotyczyła błędów w znakowaniu żywności (40 stołówek) oraz informowaniu o cenach (21 stołówek). 

Kontrola jakości 366 partii potraw dokonana na miejscu nie wzbudziła zastrzeżeń. 78 próbek zostało dodatkowo zbadanych laboratoryjnie. Szczególną uwagę zwrócono na ilość zamówionego jedzenia, skład przetworów mięsnych oraz faktyczny gatunek ryb. Inspektorzy Inspekcji Handlowej zakwestionowali jedynie 5 partii żywności z 4 zakładów gastronomicznych. Uchybienia dotyczyły m.in. złej jakości tłuszczu do smażenia, zaniżonej masy surówki w zestawie obiadowym.

Kontrola objęła także sposób przechowywania żywności oraz sprawdzenie dat jej przydatności do spożycia. Towar przeterminowany np. śmietanę, masło, szynkę, wykryto u 9 przedsiębiorców, w sumie 28 partii zostało wycofanych. Nieprawidłowe przechowywanie mięsa (zamrożone zamiast przechowywane w chłodni) wykryto w 4 placówkach.

Istotnym punktem kontroli było sprawdzenie poprawności oznakowania niemal 1000 produktów. Zastrzeżenia wniesiono do blisko połowy ocenianych partii (49 proc.) w 40 placówkach (47 proc.). Nieprawidłowości dotyczyły głównie potraw bez opakowania i polegały na niepodaniu informacji o składnikach z jakich zostały wykonane, w tym o składnikach wywołujących alergię. Ponadto odnotowano przypadki wprowadzania konsumentów w błąd: zamiast sera feta podano ser sałatkowy, zamawiając gorącą czekoladę z bitą śmietaną konsument otrzymywał napój z mieszanki do automatów zawierającej m.in. zamiennik mleka, serwatkę i odtłuszczone mleko w proszku.

Inspektorzy zbadali również rzetelność obsługi dokonując zakupów kontrolnych nie stwierdzając istotnych naruszeń dla konsumentów. Ujawniono natomiast, że w 7,3 proc. placówek (z 82 sprawdzonych) sprzedawcy nie wydawali klientom paragonów, albo rejestrowali w kasie inny produkt np. zamiast opakowania jednorazowego zarejestrowano „baton”. Ponadto w 24 proc. placówek spośród wszystkich skontrolowanych nie przekazywano w sposób prawidłowy informacji o cenach, w szczególności  nie informowano jaka ilość produktu jest oferowana w zaproponowanej cenie.

Tegoroczne działania kontrolne zakończyły się usunięciem wykrytych nieprawidłowości. Inspektorzy poinformowali również wyspecjalizowane służby, w tym Państwową Inspekcję Sanitarną oraz administrację podatkową. Inspektorzy Inspekcji Handlowej nałożyli 29 mandatów, oraz wydali 26 decyzji administracyjnych.

Konsumencie, zamawiając posiłek:

  1. Żądaj wydania paragonu, może się przydać podczas reklamacji.
  2. Danie przez ciebie zamówione powinno zgadzać się z opisem w menu.
  3. Karta dań powinna zawierać cenę i ilość potrawy lub wyrobu do którego cena się odnosi, np. filet z dorsza 8 zł/150g.
  4. Wykaz składników powinien uwzględniać alergeny.
  5. Żywność sprzedawana bez opakowania musi zawierać informację  o składnikach (np. na wywieszce).
  6. W razie wątpliwości, co do sposobu sprzedaży poinformuj Inspekcję Handlową, jeśli masz zastrzeżenia do warunków sanitarno-higienicznych zawiadom Inspekcję Sanitarną.
 

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 219, 55 60 111
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl

Twitter: @UOKiKgovPL

Tagi: ochrona konsumentów, gastronomia, kontrola, raport, stołówki szkolne, stołówki akademickie, żywność, Inspekcja Handlowa

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki
PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki

Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i  Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.   ...>

Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK
Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>

Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące
Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące

Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego.   ...>

Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych
Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych.   ...>

Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+
Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>

Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK
Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK

Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty.   ...>

 

  
  

Do góry