Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

Uwaga! To jest strona archiwalna UOKiK. Aktualna strona znajduje się pod adresem: uokik.gov.pl

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Ochrona konsumentów w dobie rozwoju srebrnej gospodarki

< poprzedni | następny > 10.03.2017

Ochrona konsumentów w dobie rozwoju srebrnej gospodarki

W jaki sposób chronić konsumentów-seniorów przed nieuczciwymi praktykami przedsiębiorców? To jeden z tematów konferencji współorganizowanej przez UOKiK. Podczas spotkania uhonorowano dziesięciu rzeczników konsumentów prezydenckim Krzyżem Zasługi, rozstrzygnięty został również konkurs Amicus Consumentium

Wypowiedź Marka Niechciała Prezesa UOKiK
Wypowiedź Marka Niechciała Prezesa UOKiK

Twoja przeglądarka nie obsługuje formatu HTML5

Konferencja Ochrona konsumentów w dobie rozwoju srebrnej gospodarki odbyła się w siedzibie Senatu 10 marca z okazji Światowego Dnia Konsumenta. Organizatorami byli: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Senacki Zespół ds. Ochrony Konsumentów, której przewodniczącym jest senator Ryszard Majer oraz Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Honorowy patronat nad wydarzeniem objęła Premier Beata Szydło.

- Coraz więcej jest produktów i usług skierowanych do starszego pokolenia. To oznacza jednocześnie dużą liczbę nieuczciwych działań wobec seniorów. Co z kolei powoduje, że ta grupa wymaga szczególnej ochrony. Dlatego jednym z najważniejszych zadań dla UOKiK jest przeciwdziałanie i ściganie praktyk niekorzystnych dla starszych osób – powiedział prezes UOKiK, Marek Niechciał, podczas otwarcia konferencji.

Uczestnicy spotkania dyskutowali na temat pozycji seniorów we współczesnej gospodarce – jak wpływają na rynek produktów i usług w Polsce, w jaki sposób przedsiębiorcy dostosowują produkty i usługi do tej grupy konsumentów. Omówili również nieuczciwe praktyki rynkowe na podstawie doświadczeń UOKiK i rzeczników konsumentów.

W trakcie spotkania odbyły się dwie uroczystości. Pierwszą z nich było odznaczenie prezydenckim Krzyżem Zasługi rzeczników konsumentów, którzy swoją postawą oraz zaangażowaniem szczególnie wspierają polskich konsumentów.

- Rzecznicy konsumentów są pierwszym i najważniejszym ogniwem w łańcuchu dochodzenia roszczeń konsumenckich. Rocznie udzielają blisko pół miliona porad – mówił prezes UOKiK, Marek Niechciał.

Odznaczenia otrzymało dziesięciu rzeczników. Złotym Krzyżem Zasługi za wieloletnią skuteczną pomoc słabszym uczestnikom rynku została uhonorowana Longina Kaczmarek - rzecznik konsumentów ze Szczecina. Natomiast Brązowymi Krzyżami zasługi za swoją pracę zostali odznaczeni:

  • Lidia Baran-Ćwirta - powiatowy i miejski rzecznik konsumentów w Lublinie i powiecie lubelskim,
  • Marek Janczyk - miejski rzecznik konsumentów w Poznaniu,
  • Irena Krzanowska - powiatowy rzecznik konsumentów w Bielsku-Białej,
  • Adrianna Peć - miejski rzecznik konsumentów w Sosnowcu,
  • Krzysztof Podgórski - miejski rzecznik konsumentów w Tarnowie,
  • Marek Radwański - powiatowy rzecznik konsumentów w Poznaniu,
  • Małgorzata Rothert - miejski rzecznik konsumentów z Warszawy,
  • Elżbieta Sługocka-Krupa - powiatowy rzecznik konsumentów w Krośnie,
  • Jadwiga Urbańska - miejski rzecznik konsumentów w Olsztynie.

 

Infografika będąca ilustracją do komunikatu - zawiera nazwiska nagrodzonych rzeczników konsumentów złotym i brązowym krzyżem zasługi

Światowy Dzień Konsumenta był również okazją do odznaczenia profesjonalnych uczestników rynku, którzy są przyjaźni konsumentom. Po raz pierwszy UOKiK i Senacki Zespół ds. Ochrony Konsumentów przyznali tytuł Amicus Consumentium przedsiębiorcom, których działania przyczyniły się w 2016 roku do propagowania idei polubownego rozwiązywania sporów konsumenckich. Laureatami w konkursie zostały 3 przedsiębiorstwa z woj. zachodniopomorskiego:

  • Maciej Szarłata i Piotr Szarłata – wspólnicy prowadzący sklepy obuwnicze w Koszalinie,
  • Firma Handlowa „XL” Wiesław Dudziak – również prowadząca sklepy obuwnicze w Koszalinie,
  • oraz spółka działająca w branży nieruchomości - Neptun Developer ze Szczecina.

Infografika będąca ilustracją do komunikatu - zawiera nazwy przedsiębiorców nagrodzonych tytułem Amicus Consumentium

Zwycięskie firmy zostały wytypowane przez Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Szczecinie oraz Miejskiego Rzecznika Konsumentów z Koszalina. Przedsiębiorstwa otrzymały wyróżnienie oraz prawo do posługiwania się tytułem: „Amicus Consumentium 2016 roku”. Kolejna edycja konkursu w 2018 roku.

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 695 902 088, 22 55 60 430
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl

Twitter: @UOKiKgovPL

Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, seniorzy, rzecznicy, rzecznicy konsumentów, senat, Amicus Consumentium, światowy dzień konsumenta, Krzyż Zasługi, debata, konferencja, spotkanie, odznaczenia, nagrody,

Pliki do pobrania

Galeria zdjęć

 

Warto przeczytać

PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki
PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki

Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i  Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.   ...>

Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK
Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>

Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące
Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące

Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego.   ...>

Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych
Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych.   ...>

Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+
Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>

Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK
Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK

Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty.   ...>

 

  
  

Do góry