Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Getin Noble Bank - wyrok sądu

< poprzedni | następny > 26.01.2018

Getin Noble Bank - wyrok sądu
  • Sąd Apelacyjny przyznał rację UOKiK, że doradcy Getin Noble Banku wprowadzali klientów w błąd.
  • Oferując ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym, tzw. polisolokaty, nie informowali o ryzyku utraty oszczędności.
  • Stanowisko urzędu poparł również prokurator.

23 stycznia Sąd Apelacyjny wydał wyrok, w którym oddalił odwołanie Getin Noble Banku (GNB) od decyzji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W 2013 r. prezes UOKiK stwierdził, że doradcy banku wprowadzali klientów w błąd, oferując ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym. Eksponowali informacje o korzyściach kosztem ryzyka.

Pracownicy GNB i placówek współpracujących prowadzili z konsumentami rozmowy w taki sposób, aby wierzyli oni, że decydują się na bezpieczny produkt, dzięki któremu osiągną wysokie zyski. W rzeczywistości konsument zawierał umowę na długoletni produkt inwestycyjny – czyli ubezpieczenie z funduszem kapitałowym, a gdy chciał się z niego wycofać, tracił oszczędności. Zdaniem UOKiK, konsumenci nie mieli jasnych informacji na temat ryzyka związanego z tym produktem, w tym o konsekwencjach wcześniejszego jej zerwania i możliwości utraty zgromadzonych pieniędzy.

Urząd podkreślił, że każdy klient ma prawo do poznania istotnych cech produktu. Pracownicy banków muszą przekazywać informacje jasno, jednoznacznie i nie mogą wprowadzać w błąd. Powinni informować w takim samym stopniu zarówno o korzyściach, jak i o ryzyku związanym z produktem finansowym. Sprzeczne z dobrymi obyczajami jest ukrywanie przed klientem istotnych cech produktu. Z tym poglądem zgodził się sąd, który w ustnym uzasadnieniu stwierdził, że konsumenci powinni otrzymać nie tylko dane o korzyściach , ale także o ryzykach, jakie wiążą się z tego typu produktem finansowym, w tym na możliwości utraty zainwestowanej kwoty.

Stanowisko UOKiK poparł prokurator, który był obecny na rozprawie w sądzie. Poinformował, że trzy Prokuratury Okręgowe prowadzą postępowania przygotowawcze w sprawie umów ubezpieczenia na życie z UFK zawieranych przez Getin Noble Bank. Zgodnie z wyrokiem Sądu Apelacyjnego, bank musi zapłacić karę 5 mln zł do budżetu państwa.

Sygnatura sprawy w sądzie: VII AGa 808/18.

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro Prasowe UOKiK 
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 695 902 088
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl

Twitter: @UOKiKgovPL

 

Tagi: ochrona konsumentów, wyroki sądowe, Getin Noble Bank, ufk, polisolokaty, ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Ponad 2,7 mln złotych kary za sprzedaż na pokazach
Ponad 2,7 mln złotych kary za sprzedaż na pokazach

Prezes UOKiK nałożył ponad 2,7 mln złotych kary na firmę VGET POLSKA. Spółka organizowała pokazy handlowe i wprowadzała konsumentów w błąd.  ...>

6,74 mld zł pomocy de minimis w 2017 roku
6,74 mld zł pomocy de minimis w 2017 roku

Pomoc de minimis to wsparcie dla firm, które nie wymaga zgłoszenia Komisji Europejskiej. W 2017 r. udzielono 6,74 mld zł pomocy de minimis, z tego 95 proc. trafiło do mikro-, małych i średnich przedsiębiorców. Rok później – 5,85 mld zł. ...>

Konkurs UOKiK na najlepszą pracę magisterską i doktorską
Konkurs UOKiK na najlepszą pracę magisterską i doktorską

Rusza kolejna edycja konkursu na temat ochrony konkurencji i ochrony konsumentów. Pula nagród wynosi 52 tys. zł. Na prace magisterskie czekamy do 31 października 2019 r., na prace doktorskie do 29 października 2021 r. ...>

Przed wakacjami - co warto wiedzieć?
Przed wakacjami - co warto wiedzieć?

W 87 proc. barów i restauracji na dworcach i stacjach benzynowych może cię spotkać przykra niespodzianka – tak wynika z kontroli Inspekcji Handlowej. Przypominamy, jakie masz wtedy prawa.   ...>

Polubowne rozwiązywanie sporów konsumenckich - podsumowanie dwóch lat działania
Polubowne rozwiązywanie sporów konsumenckich - podsumowanie dwóch lat działania

Ponad 37 tys. wniosków o polubowne rozstrzygnięcie sporu wpłynęło w latach 2017-2018 do podmiotów uprawnionych.   ...>

Jakość paliw w 2018 roku
Jakość paliw w 2018 roku

Inspekcja Handlowa zakwestionowała w ubiegłym roku 1,9 proc. skontrolowanych próbek paliw płynnych u wybranych losowo przedsiębiorców. To minimalnie mniej niż w 2017 r.   ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE