Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

< poprzedni | następny > 16.05.2019

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP.

Ostrzegamy przed fałszywymi stronami udającymi pośredników szybkich płatności. Na atak narażeni są użytkownicy bankowości internetowej i mobilnej robiący zakupy przez internet.

Przestępcy podszywają się pod serwisy oferujące szybkie przelewy (np. Dotpay, PayU, czy Przelewy24). Podstawione strony przestępców wyłudzają loginy i hasła do bankowości internetowej oraz kody autoryzacyjne zatwierdzające przelewy.

Przykłady fałszywych stron internetowych przygotowanych przez przestępców.
Źródło: zaufanatrzeciastrona.pl

Ofiary ataków, które nie zachowają ostrożności, mogą stracić swoje oszczędności. Problem jest poważny - tylko w marcu odnotowano ponad 100 różnych stron udających pośredników płatności, używanych przez przestępców. Nieświadomi konsumenci ujawniając swoją tożsamość przestępcom mogą doprowadzić do wykorzystania jej do zawarcia w ich imieniu umów i w konsekwencji np. zaciągnięcia zobowiązań finansowych.

Przestępcy używają różnych sposobów, by ściągnąć ofiary na fałszywe strony. Użytkownicy mogą być do nich kierowani przez linki w SMSach, komunikatorach internetowych lub poprzez fałszywe sklepy internetowe.  Aby nie zostać ofiarą przestępców należy zwrócić uwagę na kilka ważnych elementów:

  • Uważaj na wszystkie wiadomości o konieczności zapłaty lub dopłaty drobnych kwot (np. 0,76 PLN) zawierające link do strony udającej pośrednika płatności. Przed wykonaniem przelewu skontaktuj się z firmą, która figuruje jako nadawca wiadomości (np. operator telekomunikacyjny, sklep czy serwis internetowy).

Przykład wiadomości SMS rozsyłanych przez przestępców.
Źródło: zaufanatrzeciastrona.pl

  • Jeśli strona prosi o login i hasło do bankowości internetowej, sprawdź w pasku przeglądarki, czy jej adres internetowy zgadza się z adresem strony Twojego banku. Jeśli adres jest inny niż zwykle, nie loguj się na tej stronie - nie podawaj tam swoich danych oraz powiadom o tym swój bank.
  • Zawsze czytaj uważnie treść każdego SMSa z kodem autoryzacyjnym od swojego banku. Jeśli twój bank to umożliwia zamień SMSy na autoryzację za pośrednictwem aplikacji mobilnej.

Jeśli podejrzewasz, że jesteś ofiarą internetowego oszustwa, zgłoś to jak najszybciej do swojego banku, a następnie zespołowi reagowania na incydenty CERT.PL (pod adresem https://incydent.cert.pl/) oraz najbliższej jednostce Policji. Wskazane powyżej instytucje przekażą Ci informacje na temat kolejnych działań. Masz też prawo złożyć reklamację do swojego banku.

Prokuratura Krajowa
Komenda Główna Policji
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Europejskie Centrum Konsumenckie
FinCERT.pl – Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP

Tagi: uwaga, zagrożenia, www, internet, phishing, płatności, pośrednicy, finanse, bank, policja, cert, prokuratura, eck,

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Zgoda warunkowa: Vectra - Multimedia Polska
Zgoda warunkowa: Vectra - Multimedia Polska

UOKiK wydał warunkową zgodę na koncentrację. Vectra może przejąć Multimedia Polska, ale musi sprzedać sieć w ośmiu miastach, a w 13 kolejnych dać konsumentom możliwość zmiany operatora.   ...>

Dieselgate - rekordowa kara od UOKiK
Dieselgate - rekordowa kara od UOKiK

Ponad 120 mln zł – tyle wynosi kara nałożona przez Marka Niechciała prezesa UOKiK za tzw. aferę dieselgate. To najwyższa kara w historii UOKiK za naruszenie praw konsumentów.   ...>

Piotr Kopczyński Twoje Finanse - dwie decyzje
Piotr Kopczyński Twoje Finanse - dwie decyzje

Zatajanie obowiązku zapłaty wynagrodzenia czy proponowanie pożyczek, których wysokość przewyższa możliwości konsumentów – to przykłady działań firmy Piotr Kopczyński Twoje Finanse. ...>

Porady, interwencje, pomoc w sądzie - podsumowanie pracy rzeczników konsumentów
Porady, interwencje, pomoc w sądzie - podsumowanie pracy rzeczników konsumentów

Ponad 475 tys. porad, 52 tys. interwencji u przedsiębiorców, pomoc procesowa w blisko 4 tys. spraw – to efekty pracy rzeczników konsumentów w 2018 r. ...>

Wyrok TSUE w sprawie "Dziubak" - stanowisko UOKiK
Wyrok TSUE w sprawie "Dziubak" - stanowisko UOKiK

Skutki wyroku TSUE C-260/18 odnoszą się do każdej umowy zawierającej klauzule niedozwolone. Banki nie mogą żądać wynagrodzenia za korzystanie z kapitału w przypadku unieważnienia umowy - wyjaśnia prezes UOKiK Marek Niechciał.   ...>

Nowe uprawnienia UOKiK - zmiany w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów
Nowe uprawnienia UOKiK - zmiany w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów

Kary za naruszanie zakazu geoblokowania i dostęp do tajemnicy skarbowej. To najważniejsze zmiany w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów. Część zmian już dziś wchodzi w życie. ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE