Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Kara dla Banku Millenium

< poprzedni | następny > 06.05.2005

Kara dla Banku Millenium

Bank Millennium musi zapłacić ponad 18 tysięcy złotych kary za niewykonanie decyzji Prezesa UOKiK. Mimo uprawomocnienia się rozstrzygnięcia Urzędu, bank nadal naruszał ustawę o kredycie konsumenckim

W listopadzie 2003 roku Urząd uznał, że Bank Millennium oferując przez swojego pośrednika - Polskie Towarzystwo Finansowe (PTF) wybrane rodzaje kredytów narusza przepisy ustawy o kredycie konsumenckim przez stosowanie niezgodnych z prawem zabezpieczeń. W wydanej decyzji Prezes UOKiK zakwestionował ponadto treść ulotek reklamujących kredyty hipoteczne i na zakup samochodu. Brakowało w nich m.in. informacji o rzeczywistej stopie oprocentowania oraz nieprawdziwie podano, że konsument bez prowizji raz w roku może zmienić walutę kredytu. Uznając, że ww. praktyki naruszają zbiorowe interesy konsumentów Prezes UOKiK nakazał wprowadzenie natychmiastowych zmian. Spółka nie odwołała się od decyzji Urzędu.

W lutym 2004 roku UOKiK wszczął postępowanie sprawdzające wykonanie prawomocnej decyzji. Analiza przeprowadzona przez Urząd wykazała, że bank przez swojego pośrednika PTF nadal żądał od konsumentów niezgodnych z prawem zabezpieczeń. Warunkiem udzielenia jednego z oferowanych kredytów było m.in. podpisanie weksla zawierającego postanowienie niedozwolone przez przepisy o kredycie konsumenckim. Ponadto bank nie poinformował konsumentów, którzy wcześniej podpisali weksle z kwestionowaną klauzulą o możliwości jej zmiany.

Zdaniem Urzędu, Bank Millennium i jego pośrednik, mimo uprawomocnienia się decyzji nie wywiązali się ze wszystkich nałożonych obowiązków. (Bank wycofał jedynie wprowadzające w błąd ulotki reklamujące kredyty).

Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów przewiduje kary w sytuacji, gdy przedsiębiorca nie zastosuje się do prawomocnej decyzji stwierdzającej naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. Wówczas, za każdy dzień zwłoki grożą mu sankcje finansowe w wysokości do 10 tys. euro. Wobec powyższego Prezes Urzędu za niewykonanie decyzji w pełnym wymiarze, nałożył na spółkę karę 4 tys. 600 euro, to jest ponad 18 tys. 700 złotych.

Decyzja nie jest prawomocna. Spółce przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Dodatkowe informacje:
Elżbieta Anders, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
E-mail: eanders@uokik.gov.pl

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba CywilnaUE