Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Kara dla Banku Millenium
< poprzedni | następny > 06.05.2005
Bank Millennium musi zapłacić ponad 18 tysięcy złotych kary za niewykonanie decyzji Prezesa UOKiK. Mimo uprawomocnienia się rozstrzygnięcia Urzędu, bank nadal naruszał ustawę o kredycie konsumenckim
W listopadzie 2003 roku Urząd uznał, że Bank Millennium oferując przez swojego pośrednika - Polskie Towarzystwo Finansowe (PTF) wybrane rodzaje kredytów narusza przepisy ustawy o kredycie konsumenckim przez stosowanie niezgodnych z prawem zabezpieczeń. W wydanej decyzji Prezes UOKiK zakwestionował ponadto treść ulotek reklamujących kredyty hipoteczne i na zakup samochodu. Brakowało w nich m.in. informacji o rzeczywistej stopie oprocentowania oraz nieprawdziwie podano, że konsument bez prowizji raz w roku może zmienić walutę kredytu. Uznając, że ww. praktyki naruszają zbiorowe interesy konsumentów Prezes UOKiK nakazał wprowadzenie natychmiastowych zmian. Spółka nie odwołała się od decyzji Urzędu.
W lutym 2004 roku UOKiK wszczął postępowanie sprawdzające wykonanie prawomocnej decyzji. Analiza przeprowadzona przez Urząd wykazała, że bank przez swojego pośrednika PTF nadal żądał od konsumentów niezgodnych z prawem zabezpieczeń. Warunkiem udzielenia jednego z oferowanych kredytów było m.in. podpisanie weksla zawierającego postanowienie niedozwolone przez przepisy o kredycie konsumenckim. Ponadto bank nie poinformował konsumentów, którzy wcześniej podpisali weksle z kwestionowaną klauzulą o możliwości jej zmiany.
Zdaniem Urzędu, Bank Millennium i jego pośrednik, mimo uprawomocnienia się decyzji nie wywiązali się ze wszystkich nałożonych obowiązków. (Bank wycofał jedynie wprowadzające w błąd ulotki reklamujące kredyty).
Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów przewiduje kary w sytuacji, gdy przedsiębiorca nie zastosuje się do prawomocnej decyzji stwierdzającej naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. Wówczas, za każdy dzień zwłoki grożą mu sankcje finansowe w wysokości do 10 tys. euro. Wobec powyższego Prezes Urzędu za niewykonanie decyzji w pełnym wymiarze, nałożył na spółkę karę 4 tys. 600 euro, to jest ponad 18 tys. 700 złotych.
Decyzja nie jest prawomocna. Spółce przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Dodatkowe informacje:
Elżbieta Anders, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
E-mail: eanders@uokik.gov.pl
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (149,5 KB, doc)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie