Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

Uwaga! To jest strona archiwalna UOKiK. Aktualna strona znajduje się pod adresem: uokik.gov.pl

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

W trosce o najmłodszych

< poprzedni | następny > 11.04.2008

W trosce o najmłodszych

Wózek, łóżeczko, kołyska - to zaledwie kilka przedmiotów z listy niezbędnych, kiedy w domu pojawia się dziecko. Jak pokazują wyniki kontroli Inspekcji Handlowej, poprawia się ich bezpieczeństwo i oznakowanie - chociaż 27,9 proc. nie posiadało odpowiednich ostrzeżeń i informacji

Na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów IH przeprowadziła kontrolę bezpieczeństwa: wózków dziecięcych, chodzików, łóżeczek, kołysek, leżaczków, kojców, krzesełek wysokich dla dzieci, nosidełek, wyrobów do mocowania smoczka, szelek dla dzieci, smoczków do uspokajania niemowląt oraz artykułów pielęgnacyjnych dla dzieci. Sprawdzono towary oferowane w 126 placówkach, m.in. w sklepach detalicznych i hurtowniach.


Cieszy fakt, że systematycznie spada liczba artykułów bez oznaczeń i informacji mających bezpośredni wpływ na bezpieczne korzystanie z nich. Niestety, problem dotyczy nadal dużej grupy produktów, bo aż 27,9 proc. skontrolowanych przez inspektorów IH. Najwięcej nieprawidłowości dotyczyło braku ostrzeżeń typu „Pozostawianie dziecka bez opieki może grozić niebezpieczeństwem”, „Siedzisko nie jest przeznaczone dla dzieci poniżej 6. miesiąca życia”, niepełnych informacji i ostrzeżeń zamieszczonych w instrukcji użytkowania: „Przed użyciem wózka upewnić się, że mechanizmy zostały zablokowane”, „ Nie stosować materacyka grubszego niż „x mm” przy wersji wózka głębokiego” oraz braku informacji o minimalnej masie i wieku dziecka, dla którego przeznaczony jest wyrób.


Tylko w przypadku 3,6 proc. zbadanych towarów inspektorzy stwierdzili, że mogą one stwarzać zagrożenie dla użytkowników. Zastrzeżenia wzbudził m.in. wózek głęboki. Użyta do obszycia gondoli tkanina była umocowana bardzo luźno i niedbale. Zdaniem kontrolujących mogło to stwarzać bezpośrednie zagrożenie uduszenia się dziecka znajdującego się w wózku. Podobnie jak wkręty użyte do montażu jednego z badanych kojców. Ze względu na możliwość samoistnego poluzowania się mogą spowodować naruszenie stabilności kojca.


Pozytywną informacją dla rodziców i dzieci są wyniki kontroli artykułów do pielęgnacji - bezpieczne okazały się wszystkie skontrolowane: smoczki uspakajające, smoczki do karmienia, butelki dla niemowląt, łańcuszki do mocowania smoczków, sztućce dla dzieci, kubki niekapki itp.
W toku kontroli ujawniono również, że producenci nosidełek zamieszczali na etykietach informacje o posiadaniu na te wyroby atestów PZH i opinii Instytutu Matki i Dziecka (IMiD). W wyniku analizy przesłanych przez przedsiębiorców dokumentów stwierdzono, że w niektórych przypadkach informacja o pozytywnej opinii IMiD były bezpodstawne, ponieważ przedstawione opinie kilka lat wcześniej utraciły swoją ważność.


Oprócz towarów oferowanych konsumentom kontrolą objęte zostały również działania samych placówek handlowych. W dziewięciu z nich - 8,25 proc. skontrolowanych - zastrzeżenia inspektorów wzbudziło oznaczenie towarów cenami. Nieprawidłowości polegały na braku wywieszek cenowych lub oznaczeń produktu ceną detaliczną.


W większości kontrolowani przedsiębiorcy dobrowolnie podejmowali działania i usuwali nieprawidłowości wskazane przez IH. W przypadku 14 produktów, zakwestionowanych w zakresie bezpieczeństwa, sprawę przekazano do UOKiK.


Kupując artykuły przeznaczone dla dzieci warto pamiętać o kilku rzeczach:

  • do produktu powinna być dołączona instrukcja obsługi w języku polskim;
  • powinny znaleźć się informacje o zasadach prawidłowego użytkowania produktu;
  • ważne jest również oznaczenie grupy wiekowej, dla jakiej przeznaczony jest dany produkt;
  • powinny znaleźć się także dodatkowe ostrzeżenia, np. dotyczące użytkowania nosidełek - aby zachować ostrożność podczas nachylania i wychylania się oraz, że równowaga może być zakłócona ruchami opiekuna i dziecka.


Dodatkowe informacje:


Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
faks 22 826 11 86

E-mail mcieloch@uokik.gov.pl

Anna Jawoszek, Rzecznik prasowy
Główny Inspektorat Inspekcji Handlowej
ul. Niedźwiedzia 6E, 02-737 Warszawa
Tel. 22 827 06 55, 0 695 90 20 88
E-mail anna.jawoszek@giih.gov.pl

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki
PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki

Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i  Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.   ...>

Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK
Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>

Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące
Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące

Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego.   ...>

Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych
Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych.   ...>

Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+
Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>

Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK
Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK

Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty.   ...>

 

  
  

Do góry