Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Wydarzenia, komentarze
Projekt twinningowy ws. ochrony konsumentów w Serbii
< poprzedni | następny > 09.09.2021
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w konsorcjum ze Słowacją i Niemcami realizuje projekt twinningowy, którego celem jest wzmocnienie systemu ochrony konsumentów w Serbii w odpowiedzi na nowe wyzwania rynkowe. Dzielenie się ponad trzydziestoletnim doświadczeniem oraz pomoc w przygotowaniach do wejścia do UE - to podstawowe cele działań polskiego Urzędu w krajach kandydujących do członkowska w UE.
Wyzwania obecnej gospodarki takie, jak cyfryzacja oraz dostosowanie prawa do wyzwań e-gospodarki są istotne zarówno w państwach należących do Wspólnoty, jak i tych, które dopiero o to członkostwo się ubiegają. W ramach rozpoczętego projektu współpracy polski UOKiK będzie odpowiadał za dzielenie się wiedzą i zdobytymi doświadczeniami przede wszystkim w obszarach e-commerce i e-enforcementu. Będziemy wspierać w szczególności projektowane zmiany prawne i egzekwowanie przepisów związanych z handlem elektronicznym. Działania Urzędu obejmują między innymi szkolenia dla urzędników, przedsiębiorców, organizacji pozarządowych oraz przeprowadzanie badań wśród konsumentów.
Współpraca z partnerami ze Słowacji i Niemiec pozwala nam na wypracowanie najlepszych rozwiązań prawnych i narzędzi ochrony konsumentów, które następnie są transferowane do beneficjenta projektu. Wspólne osiągniecia organów ochrony konsumentów z Unii Europejskiej służą w ten sposób dobrobytowi konsumentów w całej Europie - mówi Tomasz Chróstny Prezes UOKiK.
Ponadto UOKiK zajmie się pomocą we wzmocnieniu całego systemu ochrony konsumentów Serbii. Korzystając z doświadczeń Europejskiego Centrum Konsumenckiego działającego przy UOKiK od ponad piętnastu lat, Urząd przygotuje modelowy sposób rozwiązywania problemów transgranicznych.
Nie bez znaczenia jest również przygotowanie Serbii do zmian prawnych i instytucjonalnych wynikających z przyszłego członkostwa tego kraju w Unii Europejskiej. Doświadczenia polskiego odpowiednika będą jednym z wzorów budowy rozwiązań, które w przyszłości pomogą Serbii zbudować kompatybilny z innymi państwami członkowskim system ochrony konsumentów.
Projekt pt. „Wzmocnienie systemu ochrony konsumentów w Serbii jako odpowiedź na nowe wyzwania rynkowe" jest realizowany od czerwca 2021 i potrwa 27 miesięcy. Dziś w Belgradzie odbyła się inauguracja projektu, w której wziął udział m.in. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny oraz reprezentanci państw uczestniczących w konsorcjum. Projekt twinningowy jest finansowany przez Komisję Europejską, a jego całkowity budżet wynosi 1,5 miliona euro. Krajowy Punkt Kontaktowy (KPK) zlokalizowany w Departamencie Współpracy Rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych pełni rolę wspierającą działania polskich instytucji administracji publicznej realizujących projekty współpracy bliźniaczej. Więcej informacji: https://twinning.msz.gov.pl/fiszki-twinning/reinforcement-of-consumer-protection-in-serbia-as-a-response-to-the-new-market-challenges/
Dodatkowe informacje dla mediów:
Biuro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 55 60 246
E-mail: [SCODE]Yml1cm9wcmFzb3dlQHVva2lrLmdvdi5wbA==[ECODE]
Twitter: @UOKiKgovPL
Tagi: opinia, ochrona konsumentów, współpraca międzynarodowa, Serbia
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (116,08 KB, docx, 2021.09.09)
Galeria zdjęć
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
[SCODE]dW9raWtAdW9raWsuZ292LnBs[ECODE]
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- [SCODE]cG9yYWR5QGRsYWtvbnN1bWVudG93LnBs[ECODE]
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie