Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

Uwaga! To jest strona archiwalna UOKiK. Aktualna strona znajduje się pod adresem: uokik.gov.pl

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Wydarzenia, komentarze

Projekt twinningowy ws. ochrony konsumentów w Serbii

< poprzedni | następny > 09.09.2021

Projekt twinningowy ws. ochrony konsumentów w Serbii

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w konsorcjum ze Słowacją i Niemcami realizuje projekt twinningowy, którego celem jest wzmocnienie systemu ochrony konsumentów w Serbii w odpowiedzi na nowe wyzwania rynkowe. Dzielenie się ponad trzydziestoletnim doświadczeniem oraz pomoc w przygotowaniach do wejścia do UE - to podstawowe cele działań polskiego Urzędu w krajach kandydujących do członkowska w UE.

Wyzwania obecnej gospodarki takie, jak cyfryzacja oraz dostosowanie prawa do wyzwań e-gospodarki są istotne zarówno w państwach należących do Wspólnoty, jak i tych, które dopiero o to członkostwo się ubiegają.  W ramach rozpoczętego projektu współpracy polski UOKiK będzie odpowiadał za dzielenie się wiedzą i zdobytymi doświadczeniami przede wszystkim w obszarach e-commerce i e-enforcementu. Będziemy wspierać w szczególności projektowane zmiany prawne i egzekwowanie przepisów związanych z handlem elektronicznym. Działania Urzędu obejmują między innymi szkolenia dla urzędników, przedsiębiorców, organizacji pozarządowych oraz przeprowadzanie badań wśród konsumentów.

Współpraca z partnerami ze Słowacji i Niemiec pozwala nam na wypracowanie najlepszych rozwiązań prawnych i narzędzi ochrony konsumentów, które następnie są transferowane do beneficjenta projektu. Wspólne osiągniecia organów ochrony konsumentów z Unii Europejskiej służą w ten sposób dobrobytowi konsumentów w całej Europie - mówi Tomasz Chróstny Prezes UOKiK.  

Ponadto UOKiK zajmie się pomocą we wzmocnieniu całego systemu ochrony konsumentów Serbii. Korzystając z doświadczeń Europejskiego Centrum Konsumenckiego działającego przy UOKiK od ponad piętnastu lat, Urząd przygotuje modelowy sposób rozwiązywania problemów transgranicznych.

Nie bez znaczenia jest  również przygotowanie Serbii do zmian prawnych i instytucjonalnych wynikających z przyszłego członkostwa tego kraju w Unii Europejskiej. Doświadczenia polskiego odpowiednika będą jednym z wzorów budowy rozwiązań, które w przyszłości pomogą Serbii zbudować kompatybilny z innymi państwami członkowskim system ochrony konsumentów.

Projekt pt. „Wzmocnienie systemu ochrony konsumentów w Serbii jako odpowiedź na nowe wyzwania rynkowe" jest realizowany od czerwca 2021 i potrwa 27 miesięcy. Dziś w Belgradzie odbyła się inauguracja projektu, w której wziął udział m.in. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny oraz reprezentanci państw uczestniczących w konsorcjum. Projekt twinningowy jest finansowany przez Komisję Europejską, a jego całkowity budżet wynosi 1,5 miliona euro. Krajowy Punkt Kontaktowy (KPK) zlokalizowany w Departamencie Współpracy Rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych pełni rolę wspierającą działania polskich instytucji administracji publicznej realizujących projekty współpracy bliźniaczej. Więcej informacji: https://twinning.msz.gov.pl/fiszki-twinning/reinforcement-of-consumer-protection-in-serbia-as-a-response-to-the-new-market-challenges/

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 55 60 246
E-mail: [SCODE]Yml1cm9wcmFzb3dlQHVva2lrLmdvdi5wbA==[ECODE]
Twitter: @UOKiKgovPL

Tagi: opinia, ochrona konsumentów, współpraca międzynarodowa, Serbia

Pliki do pobrania

Galeria zdjęć

 

Warto przeczytać

PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki
PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki

Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i  Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.   ...>

Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK
Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>

Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące
Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące

Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego.   ...>

Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych
Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych.   ...>

Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+
Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>

Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK
Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK

Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty.   ...>

Do góry