Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Wydarzenia, komentarze
Decyzja zobowiązująca - sposób na uniknięcie kary
< poprzedni | następny > 10.08.2012
Niedozwolone praktyki przedsiębiorców mogą bardzo negatywnie wpływać na stan gospodarki i szkodzić interesom najsłabszych uczestników rynku. Dlatego UOKiK na bieżąco przygląda się praktykom podmiotów gospodarczych działających w różnych branżach i eliminuje zauważone nieprawidłowości. Wielu decyzjom towarzyszą również sankcje finansowe, które pełnią przede wszystkim rolę prewencyjną. Celem Urzędu nie jest jednak karanie, a ochrona rynku przed naruszeniami, dlatego w uzasadnionych przypadkach Prezes Urzędu odstępuje od nałożenia kary stosując inny rodzaj rozstrzygnięcia — decyzję zobowiązującą. Przyjęcie zobowiązania przedsiębiorcy do zmiany praktyki pozwala na szybsze zakończenie postępowania, a w konsekwencji wyeliminowanie niezgodnej z prawem praktyki. W ubiegłym roku co trzecia decyzja wydana w sprawach praktyk ograniczających konkurencję oraz naruszających zbiorowe interesy konsumentów stanowiła ten rodzaj rozstrzygnięcia.
Kto i kiedy może złożyć zobowiązanie?
Zobowiązanie powinno być złożone przez stronę, której zarzucane jest naruszenie prawa, na odpowiednio wczesnym etapie postępowania, najlepiej niezwłocznie po otrzymaniu postanowienia o jego wszczęciu. Działania, jakie planuje podjąć przedsiębiorca, powinny prowadzić do zaniechania kwestionowanej praktyki lub usunięcia skutków naruszenia.
Zakres zobowiązania
Zobowiązanie musi precyzyjnie określać, w jaki sposób przedsiębiorca wyeliminuje niezgodną z prawem praktykę lub jej skutki. Przykładowo, jeśli podmiot stosuje niedozwolone postanowienia umowne to jego zobowiązanie powinno polegać na usunięciu z wzorca konkretnych klauzul lub ich zmianie. Ponadto w swojej propozycji nie może się ograniczyć tylko do ogólnej deklaracji, że nie będzie podejmował podobnych praktyk w przyszłości.
Zakończenie postępowania w trybie decyzji zobowiązującej jest korzystne zarówno dla przedsiębiorcy, jak i całego rynku. Aby jednak zapewnić jasne i jednolite zasady postępowania przygotowaliśmy wyjaśnienia w sprawie wydania decyzji zobowiązującej. Choć nie mają one charakteru prawnie wiążącego, to Urząd będzie je stosował w praktyce. Jestem przekonana, że ułatwią one zrozumienie przepisów prawa i sposobu procedowania UOKiK oraz przyczynią się do popularyzacji tego narzędzia wszędzie tam, gdzie spełnione będą przesłanki do jego zastosowania.
Pliki do pobrania
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
[SCODE]dW9raWtAdW9raWsuZ292LnBs[ECODE]
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- [SCODE]cG9yYWR5QGRsYWtvbnN1bWVudG93LnBs[ECODE]
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie