Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Niedozwolone porozumienia: Bona - Polska
< poprzedni | następny > 30.09.2013
Ustalanie cen przez co najmniej 12 lat oraz podział rynku przez prawie 10 lat – to praktyki, które stosowała spółka Bona – Polska. Za praktyki ograniczające konkurencję przedsiębiorca zapłacił blisko 82 tys. zł
Wypowiedź Małgorzaty Krasnodębskiej-Tomkiel, Prezes UOKiK
Wypowiedź Soni Jóźwiak-Górny z UOKiK cz. 1
Wypowiedź Soni Jóźwiak-Górny z UOKiK cz. 2
Zobacz więcej materiałów multimedialnych
Spółka Bona - Polska jest krajowym dystrybutorem produktów szwedzkiego koncernu Bona – środków przeznaczonych do konstruowania, obróbki i konserwacji podłóg drewnianych (m.in. klejów, lakierów, olejów, czy specjalistycznych maszyn do konserwacji drewna).
Postępowanie przeciwko spółce zostało wszczęte w grudniu 2012 r. W jego trakcie ustalono, że w latach 2000-2012 zawierała ona ze swoimi dystrybutorami umowy ograniczające konkurencję. Nakazywały one m.in. stosowanie cen sztywnych, a także stawek minimalnych przez sprzedawców detalicznych oraz hurtowników. Prawo antymonopolowe zakazuje tego typu porozumień. Skutki zmowy odczuli odbiorcy produktów Bona - Polska, w tym konsumenci, którzy nie mogli kupić ich taniej niż po narzuconych odgórnie cenach. Warto podkreślić, że zdarzały się przypadki, kiedy spółka kontrolowała stosowanie ustalonych stawek, grożąc utratą rabatów sprzedawcom, którzy chcieli oferować produkty taniej.
Przeprowadzone postępowanie wykazało również, że Bona - Polska od 2003 do 2012 r. dokonała podziału rynku. W umowach zawieranych przez spółkę z dystrybutorami zakazywano dystrybutorom sprzedaży na terenach, na których działali inni sprzedawcy. Takie generalne ograniczenie terytoriów, na których przedsiębiorcy dystrybuujący określone produkty mogą je sprzedawać jest zakazane. Podobnie jak w przypadku cen odsprzedaży, Bona - Polska kontrolowała przestrzeganie tych ustaleń, a przedsiębiorcy, którzy nie chcieli się do nich stosować mogli stracić upusty.
Za praktyki ograniczające konkurencję spółka Bona - Polska została ukarana sankcją finansową w wysokości prawie 82 tys. zł (81 287, 88 zł). Decyzja jest ostateczna, przedsiębiorca zapłacił nałożoną karę finansową.
Maksymalna kara za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję wynosi do 10 proc. przychodu osiągniętego w roku poprzedzającym wydanie decyzji. Przedsiębiorcy mogą uniknąć wysokich sankcji w zamian za współpracę z UOKiK, dzięki programowi łagodzenia kar leniency. Podmiot, który dostarczy dowody na istnienie zmowy, nie był jego inicjatorem, zaprzestał niedozwolonych działań i w pełni współpracuje z Prezesem UOKiK może liczyć nawet na całkowite zwolnienie z sankcji pieniężnej. Odpowiedzi na wszystkie pytania dotyczące programu, nawet anonimowe, udzielają prawnicy UOKiK pod numerem telefonu: 22 55 60 555.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314, 55 60 430
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Tagi: ochrona konkurencji, niedozwolone porozumienia, Bona
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (124 KB, doc, 2016.06.14)
- Decyzja nr DOK-3/2013 (790,35 KB, pdf, 2016.06.14)
- Komentarz Prezes UOKiK Małgorzaty Krasnodębskiej-Tomkiel (1,16 MB, mp3, 2016.06.14)
- Komentarz Soni Jóźwiak-Górny z UOKiK cz. 1 (4,43 MB, mp3, 2016.06.14)
- Komentarz Soni Jóźwiak-Górny z UOKiK cz. 2 (3,13 MB, mp3, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie