Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Niedozwolone porozumienia: Bona - Polska

< poprzedni | następny > 30.09.2013

Niedozwolone porozumienia: Bona - Polska

Ustalanie cen przez co najmniej 12 lat oraz podział rynku przez prawie 10 lat – to praktyki, które stosowała spółka Bona – Polska. Za praktyki ograniczające konkurencję  przedsiębiorca zapłacił blisko 82 tys. zł

Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, Prezes UOKiK
Wypowiedź Małgorzaty Krasnodębskiej-Tomkiel, Prezes UOKiK

Twoja przeglądarka nie obsługuje formatu HTML5




Wypowiedź Soni Jóźwiak-Górny z UOKiK cz. 1


Wypowiedź Soni Jóźwiak-Górny z UOKiK cz. 2


Zobacz więcej materiałów multimedialnych

Spółka Bona - Polska jest krajowym dystrybutorem produktów szwedzkiego koncernu Bona – środków przeznaczonych do konstruowania, obróbki i konserwacji podłóg drewnianych (m.in. klejów, lakierów, olejów, czy specjalistycznych maszyn do konserwacji drewna).

Postępowanie przeciwko spółce zostało wszczęte w grudniu 2012 r. W jego trakcie ustalono, że w latach 2000-2012 zawierała ona ze swoimi dystrybutorami umowy ograniczające konkurencję. Nakazywały one m.in. stosowanie cen sztywnych, a także stawek minimalnych przez sprzedawców detalicznych oraz hurtowników. Prawo antymonopolowe zakazuje tego typu porozumień. Skutki zmowy odczuli odbiorcy produktów Bona - Polska, w tym konsumenci, którzy nie mogli kupić ich taniej niż po narzuconych odgórnie cenach. Warto podkreślić, że zdarzały się przypadki, kiedy spółka kontrolowała stosowanie ustalonych stawek, grożąc utratą rabatów sprzedawcom, którzy chcieli oferować produkty taniej.

Przeprowadzone postępowanie wykazało również, że Bona - Polska od 2003 do 2012 r. dokonała podziału rynku. W umowach zawieranych przez spółkę z dystrybutorami zakazywano dystrybutorom sprzedaży na terenach, na których działali inni sprzedawcy. Takie generalne ograniczenie terytoriów, na których przedsiębiorcy dystrybuujący określone produkty mogą je sprzedawać jest zakazane. Podobnie jak w przypadku cen odsprzedaży, Bona - Polska kontrolowała przestrzeganie tych ustaleń, a przedsiębiorcy, którzy nie chcieli się do nich stosować mogli stracić upusty.

Za praktyki ograniczające konkurencję spółka Bona - Polska została ukarana sankcją finansową w wysokości prawie 82 tys. zł (81 287, 88 zł). Decyzja jest ostateczna, przedsiębiorca zapłacił nałożoną karę finansową.

Maksymalna kara za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję wynosi do 10 proc. przychodu osiągniętego w roku poprzedzającym wydanie decyzji. Przedsiębiorcy mogą uniknąć wysokich sankcji w zamian za współpracę z UOKiK, dzięki programowi łagodzenia kar leniency. Podmiot, który dostarczy dowody na istnienie zmowy, nie był jego inicjatorem, zaprzestał niedozwolonych działań i w pełni współpracuje z Prezesem UOKiK może liczyć nawet na całkowite zwolnienie z sankcji pieniężnej. Odpowiedzi na wszystkie pytania dotyczące programu, nawet anonimowe, udzielają prawnicy UOKiK pod numerem telefonu: 22 55 60 555.

Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314, 55 60 430
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konkurencji, niedozwolone porozumienia, Bona

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

WYDANIE SPECJALNE #UOKiKtestuje - ZABAWKI
WYDANIE SPECJALNE #UOKiKtestuje - ZABAWKI

Z okazji Dnia Dziecka Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przetestował 10 modeli samochodów zdalnie sterowanych.   ...>

Kontrola fotelików rowerowych dla dzieci
Kontrola fotelików rowerowych dla dzieci

Inspekcja Handlowa w I kwartale 2021 roku skontrolowała 92 rodzaje fotelików rowerowych dla dzieci. ...>

Nowa ustawa deweloperska - lepsza ochrona konsumentów
Nowa ustawa deweloperska - lepsza ochrona konsumentów

Sejm przyjął nową ustawę deweloperską, która wzmocni ochronę osób kupujących nieruchomości mieszkaniowe na rynku pierwotnym.   ...>

TSUE po stronie konsumentów - korzystne rozstrzygnięcie dla frankowiczów
TSUE po stronie konsumentów - korzystne rozstrzygnięcie dla frankowiczów

  Trybunał uznał, że to sądy krajowe odpowiadają za prawidłowe ustalenie stanu faktycznego oraz zastosowanie prawa krajowego.   ...>

Opinie w internecie - działania Prezesa UOKiK
Opinie w internecie - działania Prezesa UOKiK

W wyniku działań Prezesa UOKiK, ceneo.pl oraz opineo.pl zmienią zasady prezentowania negatywnych ocen wystawianych przez konsumentów. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba CywilnaUE