Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich - 10 porad dla przedsiębiorców
< poprzedni | następny > 15.12.2016

10 stycznia wchodzą w życie przepisy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów. Przedsiębiorca, który odrzuci reklamację konsumenta będzie musiał poinformować go o możliwości rozwiązania sporu pozasądowo. Prowadzisz firmę - przeczytaj porady UOKiK, który ułatwią ci spełnienie nowych obowiązków
Paweł Ratyński, Biuro Prasowe UOKiK
strony UOKiK. Sprawdź też pytania i odpowiedzi.
Opracowanie UOKiK odpowiada na wątpliwości przedstawicieli biznesu dotyczące stosowania nowych przepisów. Pobierz je zeUstawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów pozwala prościej i szybciej rozwiązywać konflikty z konsumentami. Przedsiębiorco, zgadzając się np. na mediację, wzmacniasz dobre imię swojej firmy. Dodatkowo unikasz długotrwałego i kosztownego procesu z konsumentem .
Nowe obowiązki przedsiębiorców od 10 stycznia 2017 r.:
- Przedsiębiorco, jeśli zgadzasz się na pozasądowe rozwiązywanie sporów lub zobowiązuje cię do tego prawo (jak np. w przypadku banków, SKOKów lub ubezpieczycieli), poinformuj o tym na swojej stronie internetowej i w ogólnych warunkach umów, które zawierasz z konsumentami. Podaj nazwę podmiotu, do którego może się zwrócić klient, by rozwiązać z tobą spór. Wskaż co najmniej adres jego strony internetowej.
- Jeżeli odrzuciłeś reklamację, zawsze musisz poinformować klienta o tym, czy zgadzasz się na rozwiązanie sporu pozasądowo lub czy nie wyrażasz zgody.
- Informacje te przekaż na papierze lub innym trwałym nośniku (np. pamięci USB lub płycie CD/DVD), odpowiadając na reklamację.
- Wskaż konsumentowi, który podmiot jest do tego właściwy.
- Podmioty, które będą mogły rozwiązać spór znajdziesz na stronie urzędu. Prezes UOKiK będzie prowadził ich rejestr.
- Brak informacji oznacza automatycznie, że zgadzasz się na rozwiązanie sporu poza sądem.
- Prowadzisz sklep internetowy? Masz takie same obowiązki. Ponadto, powinieneś podawać (już teraz, bo od 9 stycznia 2016 r.) na swojej stronie internetowej link do platformy, za pośrednictwem której konsument może przystąpić do rozwiązania spor online. Masz taki obowiązek, nawet wtedy, gdy nie zgadzasz się na pozasądowe rozwiązanie konfliktu.
- Pamiętaj, że pozasądowe rozwiązywanie sporów jest dla większości przedsiębiorców dobrowolne. Muszą się na nie zgodzić obie strony sporu.
- Postępowanie wszczynane jest na wniosek konsumenta, chyba że regulamin danego podmiotu pozwala na to, aby sprawę zgłosił przedsiębiorca.
- Polubowne sposoby rozwiązania sporu są tańsze i dużo szybsze niż postępowanie sądowe. Sprawa zostanie rozwiązana w ciągu 90 dni od momentu zebrania wszystkich informacji.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Biuro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 55 60 314
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL
Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich, ADR, porady, polubowny, polubowne, polubowne rozwiązywanie sporów konsumenckich, spór konsumencki, Inspekcja Handlowa, platforma ODR, reklamacja,
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (180 KB, doc, 2016.12.15)
- Wypowiedź Pawła Ratyńskiego z UOKiK - pozasadowe rozwiązywanie sporów (907,85 KB, mp3, 2016.12.15)
- Ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów z 23.09.2016 (345,39 KB, pdf, 2016.12.15)
- Pozasądowe rozwiązywanie sporów - ulotka (2,41 MB, pdf, 2017.09.18)
- Pozasądowe rozwiązywanie sporów - pytania i odpowiedzi (459,38 KB, pdf, 2017.01.19)
Warto przeczytać
Na początku 2019 roku Inspekcja Handlowa sprawdziła żywność oferowaną w sprzedaży luzem. Zakwestionowała prawie dwie trzecie produktów. Większość zastrzeżeń dotyczyła oznakowania. ...>
Na zlecenie Ministerstwa Rozwoju powstało oprogramowanie, które pozwoli Inspekcji Handlowej na automatyczną weryfikację ofert sprzedaży kotłów na paliwo w internecie. Dzięki temu łatwiej będzie „namierzyć” sprzedawane kopciuchy. ...>
Dziś wystartował drugi etap społecznej kampanii informacyjnej Oczarowani. Ma ona na celu zwrócenie uwagi na ryzyka związane z inwestowaniem w zakup tzw. condohoteli/aparthoteli. ...>
Mniejsza wytrzymałość płyt styropianowych i gorsze parametry termoizolacyjne niż deklarował producent. Spółka Yetico wprowadzała konsumentów w błąd, klienci mogli ponieść znaczne straty. ...>
Banki nie mogą dowolnie zmieniać istotnych warunków umów o kredyt hipoteczny. Prezes UOKiK postawił zarzuty Getin Noble Bankowi i Raiffeisen Bank International. ...>
Kary za naruszanie zakazu geoblokowania i dostęp do tajemnicy skarbowej. To najważniejsze zmiany w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów. Część zmian już dziś wchodzi w życie. ...>
Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>
Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
Podobne artykuły
-
Kontakt dla konsumentów
Informacje dla konsumentów, bezpłatne porady:
-
Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 22 290 89 16 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora, prowadzona przez Fundację Konsumentów.
Uwaga, w dniu 24 grudnia 2019 r. Infolinia Konsumencka będzie nieczynna. Natomiast w dni powszednie od 11 do 27 grudnia 2019 r. godziny pracy Infolinii zostaną wydłużone do godziny 19:00. - Pomoc dla konsumentów
- Rzecznicy konsumentów
-
Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 22 290 89 16 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora, prowadzona przez Fundację Konsumentów.
-
Kontakt do Urzędu
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
plac Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
e-mail uokik@uokik.gov.pl
- Publikacje i poradniki
-
Raporty i sprawozdania
- Raporty - Kontrole wzorców umownych
- Raporty - Badania rynku
- Raporty - Wyroby podlegające dyrektywom nowego podejścia
- Raporty, informacje i sprawozdania Inspekcji Handlowej
- Raporty - Jakość paliw
- Raporty z udzielonej pomocy publicznej
- Raporty z kontroli wewnętrznej i zewnętrznej
- Raporty z projektów badawczych z zakresu ochrony konkurencji
- Raporty z badań konsumenckich zrealizowanych na zlecenie UOKiK
- Sprawozdania z działalności Urzędu
- Sprawozdania z funkcjonowania powiatowych (miejskich) rzeczników konsumentów
-
Praca
Najnowsze ogłoszenia o pracę w UOKiK:
- Starszy specjalista w Departamencie Prawnym
- Starszy specjalista do spraw obsługi procesu udzielania dotacji, Biuro Prezesa
- Główny Specjalista do spraw: funkcjonowania systemu kontroli zarządczej, Biuro Prezesa
- Referendarz do spraw publicznoprawnej ochrony konsumentów, Biuro Prezesa
- Radca Prawny w Departamencie Prawnym
- Specjalista w Departamencie Rozwoju Analiz
- Specjalista ds. analiz finansowych w Departamencie Rozwoju Analiz
- Specjalista w Departamencie Rozwoju Analiz
- Radca Prawny w Departamencie Rozwoju Analiz
- Główny Specjalista w Departamencie Rozwoju Analiz
- Główny Specjalista ds. analiz finansowych w Departamencie Rozwoju Analiz
- Główny Specjalista w Departamencie Rozwoju Analiz
- Referendarz ds komunikacji w ramach ADR, Biuro Prezesa
- Główny Specjalista w Biurze Budżetu i Administracji
- Uwaga! Dodatkowe informacje dla kandydatów
-
Bazy, rejestry i systemy
- Baza Decyzji Prezesa UOKiK
- Baza wyroków dotyczących Decyzji Prezesa UOKiK
- Rejestr klauzul niedozwolonych
- Rejestr wyrobów niebezpiecznych
- Rejestr produktów nie spełniających szczegółowych wymagań bezpieczeństwa
- Rejestr podmiotów uprawnionych do pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich
- Rejestr podmiotów wykonujących zawodową działalność lobbingową oraz zasady wykonywania zawodowej działalności lobbingowej
- System Rapex
- SHRIMP - System Harmonogramowania Rejestracji i Monitorowania Pomocy
- SUDOP - System Udostępniania Danych o Pomocy Publicznej
-
Przetargi
Najnowsze ogłoszenia o przetargach w UOKiK:
- (26.11.2019) Dostawa materiałów eksploatacyjnych do drukarek i kserokopiarek na potrzeby Centrali Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w 2019 roku.
- (25.11.2019) Kompleksowa dostawa (sprzedaż i przesył/dystrybucja) energii cieplnej do budynku biurowego Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów mieszczącego się przy Pl. Powstańców Warszawy 1 w Warszawie
- (19.11.2019) Dostawa odczynników chemicznych na potrzeby Laboratorium Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Bydgoszczy
- (04.11.2019) Dostawa oprogramowania do informatyki śledczej
-
Paliwa
- Mapa stacji i hurtowni paliw skontrolowanych przez Inspekcję Handlową
- Lista stacji paliwowych oraz stacji zakładowych skontrolowanych w zakresie paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 14 stycznia do 31 października 2019 r. (326,84 KB, pdf, 2019.11.29)
- Lista przedsiębiorców wytwarzających, magazynujących oraz hurtowni skontrolowanych w zakresie paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 14 stycznia do 31 października 2019 r. (105,58 KB, pdf, 2019.11.29)
- Lista stacji paliwowych oraz stacji zakładowych skontrolowanych w zakresie gazu skroplonego (LPG) w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 14 stycznia do 31 października 2019 r. (151,39 KB, pdf, 2019.11.29)
- Lista przedsiębiorców wytwarzających, magazynujących oraz hurtowni skontrolowanych w zakresie gazu skroplonego (LPG) w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 14 stycznia do 31 października 2019 r. (102,13 KB, pdf, 2019.11.29)
- Opis systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw