Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

Uwaga! To jest strona archiwalna UOKiK. Aktualna strona znajduje się pod adresem: uokik.gov.pl

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Electricity and gas suppliers - the proceedings of the President of UOKiK

< poprzedni | następny > 15.05.2020

Electricity and gas suppliers - the proceedings of the President of UOKiK
  • The UOKiK has received complaints against the Enrex Energy company.
  • According to them, the representatives of the company might have impersonated the current electricity and/or gas supplier.
  • President of UOKiK Tomasz Chróstny has initiated explanatory proceedings in the case.

The Office of Competition and Consumer Protection received signals from consumers, consumer ombudsmen and the Energy Regulatory Office concerning the Enrex Energy company seated in Katowice. They concern the conduct of the company's representatives when concluding contracts for the sale of electricity and gas at customers' homes. It appears from the complaints that the vendors might have impersonated employees of a supplier whose services were previously used by consumers, and that oftentimes they would not provide the consumers with signed documents. As a result, some people might have realized that they had changed their electricity/gas supplier only after receiving their bills, when the withdrawal deadline had already expired.

“We are consistently fighting against unfair methods of winning new customers. We will not allow electricity, gas or telecommunications vendors to impersonate companies with which consumers have signed contracts and to mislead the consumers by claiming that they were just to sign an annex or check the installation. Such practices are all the more reprehensible since they are most often perpetrated against seniors. I have initiated an investigation procedure to determine whether there are grounds for accusing the company of violating the collective interests of consumers,” says Tomasz Chróstny, President of UOKiK.

Hints and advices for consumers

  • Before you sign anything, read all the documents thoroughly and carefully. Pay attention to company name, logo and address.
  • Do not get convinced that you have to sign the presented documents right away. You have the right to consult the contract with your e.g. family, neighbor, lawyer.
  • If you have any doubts, call your present electricity or gas supplier and ask if their representatives are distributing any documents to sign.
  • Whenever you sign anything, demand a copy of the signed contract and all attachments.
  • You have 14 days to withdraw from a contract concluded off a company’s premises, meaning also at home. If the company fails to inform you of this right, the period is extended to one year. You can download the contract withdrawal form from UOKiK’s website.
  • If you were misled, and  the withdrawal deadline has already expired, you may evade the legal effects of a declaration of intent made in error. Your town or district consumer ombudsman will help you terminate the contract. You can also call the consumer helpline: 801 440 220 or 22 290 89 16, where you will receive free of charge legal advice financed from the funds of UOKiK.

Consumer support:

Phone: +48 801 440 220 or +48 22 290 89 16 – consumer helpline
e-mail: porady@dlakonsumentow.pl
Consumer ombudsmen – in your town or district
Regional Consumer Centres: Phone: +48 22 299 60 90 – Dlakonsumenta.pl

Additional information for the media:

UOKiK Press Office
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa, Poland
Phone +48 695 902 088, +48 22 55 60 246
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki
PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki

Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i  Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.   ...>

Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK
Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>

Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące
Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące

Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego.   ...>

Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych
Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych.   ...>

Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+
Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>

Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK
Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK

Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty.   ...>

 

  
  

Do góry