Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

Uwaga! To jest strona archiwalna UOKiK. Aktualna strona znajduje się pod adresem: uokik.gov.pl

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Promocja niejedno ma imię

< poprzedni | następny > 02.02.2007

Promocja niejedno ma imię

Towar w promocji droższy niż przed przeceną? Gratisowy upominek, za który faktycznie należy zapłacić? Przedsiębiorcy kuszą, konsumenci płacą. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Inspekcja Handlowa ostrzegają przed nieuczciwymi praktykami handlowymi


Jak wykazała kontrola Inspekcji Handlowej przeprowadzona na zlecenie UOKiK, nie wszyscy sprzedawcy organizując akcje promocyjne dla konsumentów postępują uczciwie. Dotyczy to w szczególności wprowadzania klientów w błąd, co do rzeczywistego zakresu obniżek.


Inspektorzy sprawdzili 76 placówek handlowych na terenie województw: dolnośląskiego, kujawsko-pomorskiego, lubuskiego, małopolskiego, podkarpackiego, pomorskiego, śląskiego i wielkopolskiego, w tym 46 należących do dużych sieci handlowych. Nieprawidłowości dotyczyły aż 25 proc. skontrolowanych produktów.


Jak się okazało, informacje zawarte na opakowaniach niektórych artykułów błędnie sugerowały kupującym, że nabywają towar za niższą cenę lub otrzymują bezpłatnie określony upominek. W rzeczywistości część produktów oferowanych w promocji nigdy nie była droższa, a za prezenty faktycznie trzeba było zapłacić - nawet tyle samo ile za te nieobjęte promocją.


Kontrola wykazała również znaczne niezgodności cen towarów z tymi, które zakodowane były w czytnikach lub kasach fiskalnych. Ostatecznie zatem konsumenci musieli zapłacić więcej niż sądzili decydując się na zakup.


Jak wynika z praktyki UOKiK, sprzedawcy często naruszają interesy słabszych uczestników rynku. Konsumenci dokonują zakupu towarów o zaniżonej wadze, podczas gdy cena pozostaje taka sama, podane parametry sprzętu nie są zgodne ze stanem faktycznym a do podanej ceny trzeba jeszcze doliczyć podatek.


Dodatkowe informacje:
Bogdan Pietrzak, Rzecznik prasowy GI IH
ul. Niedźwiedzia 6E, 02-737 Warszawa
Tel. 22 548 72 69
E-mail: bogdan.pietrzak@giih.gov.pl


Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
E-mail mcieloch@uokik.gov.pl

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki
PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki

Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i  Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.   ...>

Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK
Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>

Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące
Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące

Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego.   ...>

Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych
Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych.   ...>

Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+
Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>

Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK
Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK

Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty.   ...>

 

  
  

Do góry