Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

Uwaga! To jest strona archiwalna UOKiK. Aktualna strona znajduje się pod adresem: uokik.gov.pl

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Scotts Poland zmienia praktykę

< poprzedni | następny > 11.05.2011

Scotts Poland zmienia praktykę

Spółka Scotts Poland zawarła ze swoimi dystrybutorami porozumienie, które mogło ograniczać konkurencję. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przyjęła zobowiązanie spółki do zmiany zakwestionowanych działań

UOKiK ustalił, że w umowach spółki zawieranych z niektórymi dystrybutorami znalazło się następujące postanowienie: Dystrybutor będzie sprzedawać produkty SCOTTS po cenach uzgodnionych z Firmą SCOTTS. Taka klauzula — mogąca oznaczać niedozwolone ustalanie cen odsprzedaży produktów przez dystrybutorów, widniała w kontraktach handlowych spółki już od 2003 roku. Scotts Poland zadeklarował zmianę zakwestionowanych umów z dystrybutorami, a Prezes UOKiK zdecydowała o przyjęciu zobowiązania

Za praktyki naruszające konkurencję grożą dotkliwe sankcje finansowe – nawet do 10 proc. ubiegłorocznego przychodu przedsiębiorcy. Nie każda decyzja musi jednak zakończyć się sankcją pieniężną. Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów przedsiębiorca w trakcie postępowania może zobowiązać się do zmiany kwestionowanych praktyk. Prezes Urzędu ma wówczas możliwość wydania decyzji, nakazującej wykonanie takiego zobowiązania. Dzięki temu możliwe jest szybsze wyeliminowanie skutków niedozwolonych działań. W 2010 roku UOKiK wydał 70 tego typu decyzji (dotyczyły one zarówno przypadków ograniczenia konkurencji, jak i naruszenia zbiorowych interesów konsumentów).

Ostatnia z nich została wydana w sprawie Scotts Poland — sprzedawcy nawozów i środków ochrony roślin (m.in. marek Substral, Magiczny Ogród czy Roundup). UOKiK ustalił, że w umowach spółki zawieranych z niektórymi dystrybutorami znalazło się następujące postanowienie: Dystrybutor będzie sprzedawać produkty SCOTTS po cenach uzgodnionych z Firmą SCOTTS. Taka klauzula — mogąca oznaczać niedozwolone ustalanie cen odsprzedaży produktów przez dystrybutorów, widniała w kontraktach handlowych spółki już od 2003 roku. Scotts Poland zadeklarował zmianę zakwestionowanych umów z dystrybutorami, a Prezes UOKiK zdecydowała o przyjęciu zobowiązania. Pod uwagę wzięła m.in. fakt, że zakwestionowane warunki porozumienia nie były realizowane przez kontrahentów, spółka nie egzekwowała ich stosowania, a także zadeklarowała zaprzestanie niedozwolonych praktyk jeszcze na etapie postępowania wyjaśniającego. Prezes UOKiK wzięła również pod uwagę relatywnie niskie udziały rynkowe Scotts Poland.

Decyzja wydana przez Prezes Urzędu nakazuje Scotts Poland usunięcie zakwestionowanej klauzuli w ciągu 30 dni od otrzymania decyzji z podpisanych umów i używanych wzorców umownych oraz niestosowanie podobnych postanowień w przyszłości. Spółka musi również informować o stopniu realizacji zobowiązania. W terminie 60 dni od otrzymania decyzji ma obowiązek przedstawić kopie zmienionych kontraktów. Ponadto przez trzy kolejne lata przedsiębiorca będzie przekazywał do UOKiK listę dystrybutorów oraz umowy ze wskazanymi przez organ antymonopolowy partnerami handlowymi. Przez ten sam okres do Urzędu będzie musiała być przekazywana każda zmiana wzoru umowy dotycząca cen odsprzedaży produktów.

Zdaniem Urzędu nałożone na przedsiębiorcę obowiązki pozwolą na skuteczne sprawdzenie, czy kwestionowane klauzule zostały przez Scotts Poland usunięte z umów z dystrybutorami. W przypadku niewykonania decyzji, możliwe jest jej uchylenie, a następnie stwierdzenie praktyki ograniczającej konkurencję i nałożenie kary w wysokości do 10 proc. rocznych przychodów.

Decyzja nie jest ostateczna. Przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

17 i 18 maja – UOKiK na Europejskim Kongresie Gospodarczym. Fuzje i przejęcia w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rynek energii w Polsce – to panele, w których weźmie udział Prezes UOKiK. Jesteś dziennikarzem - akredytuj się już dziś.

Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314, 55 60 430
faks 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konkurencji, praktyki ograniczające konkurencję, decyzja, Scotts Poland

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki
PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki

Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i  Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.   ...>

Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK
Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>

Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące
Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące

Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego.   ...>

Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych
Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych.   ...>

Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+
Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>

Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK
Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK

Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty.   ...>

 

  
  

Do góry