Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
PKP Cargo płaci
< poprzedni | następny > 04.01.2008
Ponad 50 mln zł wpłaci do budżetu państwa PKP Cargo za złamanie przepisów ustawy antymonopolowej. Kara została nałożona przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w 2004 roku
Sprawa dotyczy wydanej w czerwcu 2004 roku decyzji, w której Prezes UOKiK uznał, że PKP Cargo nadużyło swojej pozycji dominującej i ukarał kwotą 40 mln zł oraz nakazał zaniechanie stosowania kwestionowanych praktyk. W toku postępowania antymonopolowego ustalono, że sposób zawierania przez spółkę wieloletnich umów przewozowych z kontrahentami przeciwdziałał ukształtowaniu się konkurencji oraz narzucał uciążliwe warunki, przynosząc jej nieuzasadnione korzyści.
Spółka odwołała się od decyzji Prezesa UOKiK, ale z powodu nieuzupełnienia braków formalnych Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów odrzucił odwołanie. Decyzja stała się prawomocna i przedsiębiorca musi wpłacić do budżetu państwa karę - łącznie ponad 51 mln zł.
Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów daje Prezesowi Urzędu prawo do odroczenia uiszczenia kary pieniężnej albo rozłożenia jej na raty. UOKiK wziął pod uwagę argumenty przedstawione przez spółkę i zgodził się na spłatę ratalną. PKP Cargo podnosiło, że jednorazowa spłata może spowodować utratę jej płynności finansowej, a także negatywnie wpłynąć na sytuację pozostałych przedsiębiorstw z grupy PKP, których jest często największym kontrahentem. Kara zostanie zapłacona w 20 ratach po 2 mln zł każda. Pierwsza wpłata dokonana została dzisiaj wraz z ponad 11 mln zł opłaty prolongacyjnej - w związku z płatnością ratalną.
To nie jedyne kary nałożone przez Prezesa UOKiK na PKP Cargo. W styczniu 2004 roku spółka ukarana została kwotą 20 mln zł za nadużywanie pozycji rynkowej i bezpodstawne różnicowanie kontrahentów. Kolejne 10 mln zł, w roku 2005, to sankcja finansowa za złamanie prawa konkurencji poprzez uprzywilejowanie w umowie jednej ze spółek spedycyjnych. Decyzje nie są prawomocne - spółka odwołała się od nich do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Dodatkowe informacje:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
faks 22 826 11 86
E-mail mcieloch@uokik.gov.pl
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (481,5 KB, doc)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie