Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

Uwaga! To jest strona archiwalna UOKiK. Aktualna strona znajduje się pod adresem: uokik.gov.pl

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Rada ds. Dobrych Praktyk Gospodarczych - dialog między uczestnikami rynku

< poprzedni 17.03.2005

Rada ds. Dobrych Praktyk Gospodarczych - dialog między uczestnikami rynku

O samoregulacjach jako narzędziach dialogu między wszystkimi uczestnikami rynku mówili przedstawiciele Komisji Europejskiej, UOKiK, Ministerstwa Gospodarki, krajowi i zagraniczni eksperci oraz przedstawiciele organizacji zrzeszających konsumentów i przedsiębiorców podczas inauguracyjnego posiedzenia Rady ds. Dobrych Praktyk Gospodarczych.

Rada ds. Dobrych Praktyk Gospodarczych jest organem doradczym Prezesa UOKiK powołanym w celu podnoszenia świadomości słabszych uczestników rynku oraz dbania o ich interesy ekonomiczne i zdrowotne, a także nawiązania dialogu między przedsiębiorcami i konsumentami. Powstała w 2004 roku na mocy znowelizowanej ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Wczorajsze posiedzenie miało charakter inauguracyjny. Wzięli w nim udział powołani przez Prezesa UOKiK członkowie Rady - przedstawiciele organizacji zrzeszających przedsiębiorców i konsumentów oraz podmiotów działających na rzecz społecznej odpowiedzialności biznesu, wybitne autorytety w dziedzinie prawa konkurencji, a także eksperci niezależnych instytucji badawczych.

Zgodnie z realizowaną aktualnie rządową Strategią Polityki Konsumenckiej na lata 2004-2006 do głównych zadań Rady należy między innymi propagowanie polubownego rozwiązywania sporów między uczestnikami rynku oraz wyrażanie opinii dotyczących zasad dobrych praktyk gospodarczych.

 
Celem funkcjonowania Rady jest wspieranie - w ramach wypracowanej szerokiej formuły współpracy ze środowiskiem przedsiębiorców - samoregulacji, przede wszystkim w postaci kodeksów dobrych praktyk dobrowolnie przyjmowanych przez poszczególne firmy i całe branże. Są one korzystne zarówno dla konsumentów, którzy otrzymują lepszą ochronę niż zagwarantowana ustawowo, jak i dla przedsiębiorców. Sprawnie działający system samokontroli ogranicza bowiem przypadki złych praktyk i tym samym przyczynia się do zwiększenia zaufania klientów i kontrahentów. Pozwala to na zmniejszenie kosztów i zwiększenie zyskowności przedsiębiorstw. Z tego względu UOKiK angażował się w tworzenie kodeksów dobrych praktyk w branży deweloperskiej, usług telekomunikacyjnych i sprzedaży konsumenckiej.

Urząd popierał także działania Związku Firm Public Relations zakończone podpisaniem kodeksu branżowego, a obecnie bada propozycję samoregulacji opracowaną przez firmy windykacyjne. W opinii UOKiK, samoregulacje mogą być skutecznym uzupełnieniem działań państwa. Aby jednak zrealizować te cele, nie mogą zastępować regulacji prawnych ani tym bardziej służyć utrwaleniu status quo na niekorzyść konsumentów. Z tymi ostatnimi praktykami mamy do czynienia w przypadku niektórych korporacji zawodowych, których samorządy są piętnowane za działania sprzeczne z prawem antymonopolowym, na przykład ustalanie cen minimalnych na usługi.

Impulsów do rozwoju kodeksów dobrych praktyk dostarcza także polityka konsumencka Komisji Europejskiej, powiązana ze strategią budowania społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw. Działania te mają przyczynić się do promowania samoregulacji i samokontroli w działalności gospodarczej. W ramach tej polityki Komisja Unii Europejskiej, ogłosiła w lipcu 2001 roku Zieloną Księgę systematyzującą koncepcje społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw i przygotowującą program prac w zakresie tworzenia standardów działalności gospodarczej na rynku wewnętrznym.

W trakcie spotkania przedstawiono również wspólny projekt Urzędu i Banku Światowego dotyczący społecznej odpowiedzialności biznesu w aspekcie wiążącym się z kompetencjami Prezesa UOKiK, który realizowany będzie w latach 2005-2006. Złożą się na niego przede wszystkim badania socjologiczne adresowane do przedsiębiorców i konsumentów. Ich wyniki pozwolą na ukierunkowane działań informacyjno-edukacyjnych w celu rozpowszechnienia idei etycznego biznesu, dialogu między poszczególnymi uczestnikami rynku i korzyści wynikających ze stosowania kodeksów dobrych praktyk zarówno dla przedsiębiorców, jak i dla konsumentów. W ramach projektu zrealizowane będą również warsztaty dla przedsiębiorców, ponadto opracowane zostaną ekspertyzy istniejących oraz kryteria dla nowo powstających kodeksów dobrych praktyk.

Dodatkowe informacje:
Elżbieta Anders, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
E-mail: eanders@uokik.gov.pl

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki
PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki

Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i  Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.   ...>

Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK
Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>

Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące
Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące

Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego.   ...>

Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych
Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych.   ...>

Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+
Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>

Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK
Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK

Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty.   ...>

 

  
  

Do góry